Zinek - nejlepší minerál pro Váš testosteron!

Zinek je jedním z 24 základních prvků, nezbytných pro přežití každého člověka. Lidské tělo si zinek není schopno vytvářet samo a ani vytvářet zásoby. Takže je nezbytné zajistit dostatečné množství zinku z potravy nebo suplementací vhodným doplňkem stravy.

Zinek je zapojen do mnoha procesů v metabolismu buněk, řídí více než 100 enzymů, pomáhá při syntéze DNA a je úzce spjat se zdravým reprodukčním systémem.

Ale jak už samotný článek napovídá, zinek je také prvek, který má velký vliv na zvyšování přirozené hladiny testosteronu ve Vašem těle. A to tak, že snižuje aktivitu enzymu aromatázy, a tím zabraňuje přeměně testosteronu na estrogen.

Zde jsou ty nejdůležitější fakta, které o zinku potřebujete vědět:

  • snižuje aktivitu enzymu aromatázy, což je enzym odpovědný za přeměnu testosteronu na estrogen
  • přirozeně zvyšuje hladinu testosteronu u zdravých mužů, především pokud mají v tělě nedostatek tohoto minerálu

Pro udržení nejdůležitějších funkcí endokrinních systémů byste měli denně přijmout okolo 15 mg zinku. To znamená, že byste měli konzumovat velké množství ústřic a steaků, které jsou bohaté právě na tento minerál, a ještě navíc zajistit přísun zinku v jiných formách, jelikož zinek jako takový odchází z těla potem. Tudíž u sportovců je suplementace v podobě doplňku stravy téměř povinná.

Zde je něco z klinických výzkumů:

  • V této studii bylo podávánu 3 mg/kg síranu zinečnatého denně špičkovým wrestlerům po dobu 4 týdnů. Suplementace zinku v tomto množství stačila na to, aby u těchto jedinců významně zvýšila produkci testosteronu a hormonu štítné žlázy, jež oba výrazně poklesly u skupiny jedinců, které bylo podáváno placebo v důsledku fyzického vytížení.

  • V této studii byl podáván zinek ve formě síranu zinečnatého (3 mg/kg) skupině mužů, věnujících se zátěžové cyklistice. U skupiny mužů, kterým byl takto zinek podáván, výrazně stoupla hladina testosteronu oproti skupině, které bylo podáváno placebo.

  • V této studii bylo zjištěno, že nedostatek zinku zvyšuje aktivitu receptorů estrogenu o 57 %. To naznačuje, že zinek má klíčovou úlohu při inhibici enzymu aromatázy, a tím zabraňuje konverzi testosteronu na estrogen.

Takže ve zkratce:

Může zinek přirozeně zvýšit hladinu testosteronu ve Vašem těle?
Odpověď: ANO může.

Zabraňuje zinek přeměně testosteronu na estrogen?
Odpověď: ANO zabraňuje.

Kolik zinku mohu přijmout?
Odpověď: Studie ukazují, že vysoké dávky zinku (100mg/denně) jsou bezpečné i při dlouhodobějším užívání, nicméně při těchto vysokých dávkách je nutno zajistit i dodatečný přísun mědi, jelikož zinek v těchto vysokých dávkách zabraňuje jejímu vstřebávání.

Jaká je nejlépe vstřebatelná forma zinku jako suplementu?
Odpověď: Orotát zinečnatý (angl.: zinc orotate) má nejlepší míru vstřebatelnosti.

Je pravda, že při užívání zinku jako suplement je třeba se vyhnout vápníku?
Odpověď: Všechny tyto prvky jako hořčík, zinek, vápník a železo se váží na stejné receptory v těle. Tyto receptory však mohou přijmout až 800 mg těchto minerálů, takže pokud neužíváte příliš vysoké dávky od všech těchto prvků najednou, neměl by to být problém.

Závěr

Každý muž, který se zajímá o zvyšování svého testosteronu přirozenou formou, by si měl být zinku vědom. Je to hlavní prvek a velitel endokrinních systému. Hladina zinku ve Vašem těle by měla být první věc, kterou byste měli optimalizovat při přirozeném zvyšování hladiny testosteronu v těle.
Dle mého názoru, pokud nejste ochotni jíst tuny masa nebo ústřic denně, doplňování zinku v podobě doplňku stravy je jasná volba.

Zdroj: anabolicmen.com/ - s laskavým svolením autora


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog