Vitamín D a jeho vliv nejen na testosteron

Jak dobře znáte vitamín D?

Víte co Vám hrozí, když ho máte nedostatek?

A jaký má vliv na hladinu testosteronu a tím i Vaše mužství?

Pojďme si ho společně představit a na vše odpovědět.

"Jmenuji se Vitamín D, rád Vás poznávám“

Vitamín D je často označován jako „slunečný vitamín“. Hlavním důvodem je, že většinu tohoto vitamínu získáváme prostřednictvím UV záření ze slunce.

Jedná se o vitamín rozpustný v tucích a podílí se na hodně důležitých funkcích v našem těle. Jeho důležitost je však často přehlížena a např. u nás v ČR je jeho doporučená denní dávka stanovena velmi nízko. Nežijeme u moře, slunce si můžeme naplno užít pouze pár měsíců v roce a i přesto je doporučená denní dávka u nás pouhých 200 I.U. (zkratka I.U. znamená „international units“ a odpovídá množství 5 µg – mikrogramů).

Dle několika vědeckých výzkumů je bezpečná dávka až 10 000 I.U na den a pro pravidelné užívání je obecně doporučovaný limit okolo 1000 – 2000 I.U.

Vitamín D pomáhá našemu tělu v mnoha směrech. Snad nejdůležitější je jeho pozitivní vliv na stav kostí. Dále působí preventivně např. proti srdečním chorobám a rakovině. Jsem si jist, že pro většinu lidí středního věku jsou poslední dvě jmenované nemoci velkým strašákem. Jen v České republice jsou onemocnění srdce a cév zodpovědné za 58% všech úmrtí. 

Kde ho získat?

Vitamín D je těžké získat pouze ze stravy, a proto je nejlepším a nejlevnějším zdrojem právě sluneční záření. Pro příjem 3000 I.U. tohoto vitamínu je potřeba alespoň po dobu 20–40 minut vystavit min 50 % svého těla slunečnímu záření. K tomu Vám stačí chodit v létě v kraťasech a tričku s krátkým rukávem.

V zimě či dlouhém období bez slunce je nejvhodnější vitamín D doplňovat výběrem vhodného doplňku stravy.

Vitamín D a testosteron

Pokud hledáte snadnou cestu jak si zvýšit svou hladinu testosteronu, určitě byste měli sáhnout po vitamínu D.

Níže jsou jasné důkazy proč.

  • Například tato studie zjistila, že při pravidelném užívání vitamínu D při denní dávce 3332 I.U., se u zdravých mužů hladina testosteronu zvýšila o více než 25 %, v porovnání se skupinou, která dostávala pouze placebo.

  • Dále bylo v této australské studii zjištěno, že u starších mužů má nízká hladina vitamínu D spojitost se sníženou hladinou volného testosteronu.

  • Tato studie nám ukazuje, že muži, kteří mají dostatek vitamínu D oplývají taky značně zvýšenou hladinu testosteronu v porovnání s těmi, kterým tento vitamín chybí.

Vitamín D tedy s jistotou patří mezi tzv. povzbuzovače testosteronu (testosterone booster)

Na závěr

Pokud nejste často na slunci, nebo pokud nejíte každý den velkou porci tučných ryb, určitě zvažte zvýšit přísun tohoto vitamínu. Vaše hladina testosteronu se při roční suplementaci 2000 – 3000 IU Vitamínu D může zvýšit až o 25%.

A to opravdu není málo…

Zdroj: anabolicmen.com - (s laskavým svolením autora)


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog