Vitamín A a jeho vliv na testosteron

Jakkoli může být název zavádějící, vitamín A není jediná sloučenina. Je to vlastně termín pro skupinu aktivních látek, obsahujících převážně retinal, retinol a kyselinu retinovou, spolu s několika karotenoidy jako: alfa-karoten, beta-karoten, lutein a lykopek, což jsou provitamíny, které tělo dokáže převést na aktivní formu vitamínu A.

Doporučená denní dávka vitamínu A pro dospělého muže je v rozmezí 900 – 3000 mg retinalu, retinolu či kyseliny retinové nebo asi 12 – 24 krát větší u karotenoidů. Ty mají totiž menší biologickou dostupnost a jsou také „chudším“ zdrojem vitamínu.

Vitamín A je také jedním z „24 esenciálních vitamínů, nezbytných pro přežití lidstva“ a je pro to taky dobrý důvod….

…jelikož bez adekvátního množství vitamínu A byste pomalu oslepli, Váš imunitní systém nebude fungovat normálně, Vaše tělo nebude správně odbourávat tuky a nehledě na to všechno, se ještě stanete neplodnými.

Tak to bylo na úvod o této skupině vitamínů a teď se podíváme na jeho (jejich) vliv na Váš testosteron.

Vitamín A a testosteron

Prozatím neexistuje mnoho studií, které by zkoumaly účinek vitamínu A na hladinu testosteronu u mužů, ale několik studií přece jen poukazuje na pozitivní asociaci mezi tímto vitamínem a produkcí androgenů.

Vitamín A se nachází uvnitř testikulárních Sertoliho buněk ve formě retinalu a v případě potřeby jej tělo převádí na biologicky aktivnější formu v podobě kyseliny retinové. Existují také studie (bohužel prozatím pouze na hlodavcích), které prokazují, že pokud dojde k úbytku vitamínu A uvnitř varlat, dojde i k prudkému poklesu testosteronu.

Pokud máte nedostatek vitamínu A, Vaše tělo není schopno správně přijímat tuky z potravy. A jak již jistě víte z našich dřívějších článků, správný příjem tuků má zcela zásadní vliv na produkci testosteronu ve Vašem těle. Tudíž je velice pravděpodobné, že nedostatek vitamínu A má negativní dopad na produkci testosteronu.

Vaše tělo také využívá sloučeninu s názvem Transferin (též Transferrin), což je glykoprotein, syntetizovaný v játrech, sloužící k transportu molekul cholesterolu do Leydigových buněk a jeho přeměně na testosteron. Bez vitamínu A je pro tělo velice těžké syntetizovat transferin a zajistit tak transport cholesterolu a jeho přeměnu v testosteron.

Existuje mnoho důkazů, že nedostatek vitamínu A není dobrý pro produkci testosteronu, avšak na druhou stranu rovněž neexistuje důkaz, který by potvrdil, že zvýšenými dávkami či dokonce předávkováním vitamínem A zvýšíte hladinu Vašeho testosteronu.

Pokud si myslíte, že Vaše tělo potřebuje doplnit vitamín A, nejběžnější formou doplňku stravy jsou vitamíny, obsahující karotenoidy. Karotenoidy sice nejsou aktivní formou vitamínu A, nicméně dobrá zpráva je ta, že se můžete doslova předávkovat karotenoidy a tělo si vezme pouze to, co potřebuje.

Kde ho čerpat?

Potraviny jako mrkev či sladké brambory jsou rovněž velice dobrými a navíc přírodními zdroji těchto provitamínů. (100 g sladkých brambor obsahuje 380 % DDD, 100 g mrkve obsahuje 340 % DDD).

Pro získání aktivní formy vitamínu A (retinal, retinol, kyselina retinová) jsou nejlepšími zdroji např. hovězí játra (100 g obsahuje cca 1400 % DDD) či lžička oleje z tresčích jater (cca 100 % DDD).

Závěr

Vitamín A má poměrně zásadní vliv na produkci Vašeho testosteronu a jeho nedostatek se rychle projeví. Naštěstí žijeme ve vyspělé zemi a není těžké přijímat tento vitamín z potravy.
Nicméně mate-li však pocit, že Vám tento vitamín chybí, běžte se rychle poohlédnout po některých potravinách, zmíněných výše.


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog