Tichý zabiják testosteronu? Aneb 5 rad jak zvládat stres a deprese

Všichni často říkáme, že jsme ve stresu.

Slyšíme to v našem okolí téměř denně.

Stres v práci, stres ze školy, stres z manželky. :)

Co to ale vlastně stres je a jak dokáže ovlivnit naše tělo, zdraví a také naše hormony?

Dnes si řekneme, jak tento stav negativně ovlivňuje Vaše tělo a také Vám prozradíme 5 rad, jak se stresem a depresí účinně bojovat.

A jak je u nás zvykem, všechna fakta máme vědecky podložena.

Takže pojďme začít

Dovolte mi, se představit… Pan Stres

Je docela těžké si konkrétně popsat, co pojem „stres“ přesně znamená.

Nejjednodušeji jej můžeme označit jako reakci těla na určitý problém či výzvu.

Stres můžeme rozdělit na dvě hlavní kategorie, a to na:

  • krátkodobý stres – jedná se o rychlou reakci (např. při nečekaném problému), kdy Vaše tělo zaplaví stresový hormon (glucocorticoids), díky kterému se zvýší Vaše vědomí a ostražitost vůči stresovému podnětu. Díky této reakci jsme byli v minulosti schopni přežít. Naštěstí, tak jak rychle tento stresový hormon přijde, tak taky odejde. Tento druh stresu je tedy velmi krátkodobý a nemá pro naše tělo téměř žádné negativní účinky.

  • dlouhodobý stres – tady už jde do tuhého. Pokud jsme dlouhodobě vystavováni určité stresové situaci (prudící šéf, neustále uražená manželka, nedostatek financí apod.), tak jsou stresové hormony po dlouhou dobu zvýšené. A tento fakt má velmi negativní vliv na naše tělo a naši mysl. Dlouhodobý stres dokáže i nepříznivě působit na Váš endokrinní systém a tím tak ovlivnit hladinu testosteronu v těle.

A tomuto tématu se budeme věnovat dále …

Stres a testosteron

Hlavním důvodem, proč stres ovlivňuje hladinu testosteronu je ten, že primárním stresovým hormonem je kortizol, který jak už asi víte (pokud čtete náš blog :) ), potlačuje přirozenou tvorbu testosteronu.

Jak jsem se zmínil na začátku tohoto článku, pojďme si představit pár studií, které nám efekt stresu na testosteron dokazují.

Pěkně černé na bílém.

  • Několik zvířecích studií dokázalo, že dlouhodobé působení stresových vjemů prokazatelně snížilo hladinu testosteronu u několika druhů zvířat, studie zde, zde, zde a zde. Z uvedených studií je zřejmé, že zvýšený kortizol má za následek nižší hladinu testosteronu

  • Studie z vojenského prostředí zjistily, že byla přítomnost stresových podnětů (jako strach z boje, či ze smrti) spojena se značně sníženou hladinou testosteronu.

  • V dalších studiích, mimo vojenské prostředí bylo zjištěno, že dlouhodobé deprese způsobené stresem, snížili tvorbu testosteronu a naopak zvýšili produkci hormonu kortizolu (studie zde a zde)

Z výše uvedeného je jasné, že stres dokáže být opravdu tichým zabijákem testosteronu.

No jo, ale co s tím?

Jak se dá nejlépe bojovat proti stresu a co dělat pro snížení hladiny kortizolu v těle?

Pojďme si představit pár rad a tipů.


1. Meditace

Meditujte nebo se alespoň naučte relaxovat.

A teď nemám na mysli to, že musíte sedět v tureckém sedě, mít před sebou svíčku a s výdechem říkat budhistickou formuli „Kumbajááááá“

Stačí, když se denně na pár minut zastavíte a zkusíte na chvíli vypnout Váš mozek a na nic nemyslet.

Nejlepší forma meditace pro začátečníky je pozorně sledovat Váš dech. Být si vědomi každého svého nádechu a výdechu.

Pár důkazů, že to opravdu funguje (zde a zde)


2. Procházka v lese

V Japonsku přišli se zajímavou studií na téma, jak zvládat stres a deprese. Zjistili, že pouhá procházka v lese či na horách dokáže značně snížit hladinu kortizolu v těle.

Takže neseďte doma a vyrazte občas do přírody.

3. Vitamín C

Jeden z nejznámějších vitamínů vůbec. A jeho sláva není určitě pro nic, za nic. Je dokázáno, že Vitamín C dokáže snížit produkci kortizolu během stresových situací a také dokáže zmírnit negativní efekt kortizolu na naše tělo.

4. Delší spánek

I když to není během stresových dní úplně snadné, delší spánek dokáže značně snížit hladinu kortizolu a tím také samotný stres a deprese. Pár tipů pro lepší spánek najdete v našem minulém článku (zde)

5. Řeč těla

Naše tělo a to, jak stojíme či sedíme, dokáže mít velký vliv i na naše hormony. Pokud chcete vědět jak během 2 minut snížit hladinu kortizolu až o 25 %, určitě si přečtěte náš minulý článek na blogu (zde).

Závěr

Chronický stres dokáže být opravdu zabijákem, a to nejen testosteronu. Jeho příznaky jsou negativní pro celé naše tělo a mozek.

Zkuste pár našich tipů pro boj se stresem a dejte nám vědět, zda Vám pomohly.

Zdroj: http://www.anabolicmen.com/stress-and-testosterone/ - s laskavým svolením autora

---

Za tým Primulus

David Buchta

PS: Pokud se Vám článek líbil, sdílejte ho prosím na sociálních sítích, či pošlete svým známým.
Děkujeme!

 


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog