Síla probiotik - Aneb zdravá střeva a jejich vliv na testosteron

Jedním z nejsnadnějších způsobů, jak zlepšit Vaše zdraví je pravidelný přísun zdravých bakterií, tzv. probiotik. Prospěšný vliv na Vaše zdraví ale není to jediné, s čím Vám probiotika pomůžou. Dle několika studií, jsou i účinným způsobem na zvýšení hladiny testosteronu.

A na toto téma se blíže podíváme v dnešním článku.

Zdravé bakterie

Vaše tělo „okupuje“ asi 100 biliónů mikrobů, což je asi 10x více, než kolik máte svých vlastních buněk.

Překvapeni? Nebojte se. Většina z těchto bakterií, kvasinek a prvoků jsou naprosto neškodné. Část z nich je našemu zdraví naopak velmi prospěšná. Pomáhají nám s trávením potravy, posilují imunitu, produkují vitamíny a chrání nás před záněty či chorobami.

Právě probiotika obsahují zdraví prospěšné bakterie, které mají příznivý vliv i na naší hladinu testosteronu.

Probiotika a testosteron

Pokud čtete náš blog, víte, jak stresový hormon kortizol působí negativně na Váš testosteron. A právě probiotika vypadají jako nadějný způsob, jak hladinu kortizolu snížit.

V jedné irské studii neurovědec John Cryan provedl na myších test s probiotiky a jejich vlivem na hladinu kortizolu. Po skončení testu zjistili, že u myší, kterým se podávala bakterie s názvem „lactobacillus rhamnosus“ nedocházelo při stresové situaci k velkému nárůstu hladiny kortizolu. Druhá skupina, která prospěšnou bakterii nedostávala, měla hladinu kortizolu 100x vyšší, než skupina první.

I když byla studie provedena na myších, nezapomínejme, že reprodukční systém u těchto hlodavců je podobný tomu našemu.

Další studie z roku 2014 na krysách ukazuje přímý vztah mezi užíváním probiotik a nárůstem hladiny testosteronu. Těmto krysám byla podávána bakterie běžně se vyskytující v jogurtech. Po skončení studie bylo naměřeno zvýšení několika důležitých faktorů úzce spjatých se zdravím reprodukčního systému. U samců krys bylo naměřeno:

  • zvýšení hladiny testosteronu,
  • většení varlat,
  • zvýšení sociální dominance,
  • zlepšení počtu a pohyblivosti spermií.

Jiná studie na hlodavcích potvrdila tento fakt, kdy se po pravidelném podávání probiotik u samců zvýšila hladina testosteronu.

Jaká probiotika tedy jíst?

Není třeba kupovat pouze ty z lékáren, mnoho zdravých bakterií najdete i v přírodních zdrojích. Důležité u probiotik je, aby všechny bakterie byly živé. To znamená, že po celou dobu by měly být chlazené a neměly by přijít do styku s vysokou teplotou, která bakterie ničí.

Nejlepší zdroje prospěšných bakterií jsou fermentované a organické potraviny. Tyto jsou bohaté na přírodně se vyskytující probiotika a zdravé bakterie.

A které to jsou?

- Kysané zelí a šťáva z něj
- Jogurty
- Kefír
- Acidofilní mléko
- Fermentované sýry
- Kombucha

Závěr

Probiotika nejen zvýší Váš testosteron, ale obecně snižují tvorbu zánětů v těle, což vede k menšímu riziku vzniku mnoha závažných onemocnění. Takže při dalším nákupu se ujistěte, že máte v košíku i několik potravin ze seznamu uvedeného výše.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog