Sacharidy a jejich důležitost pro testosteron

Nedávno jsme si vysvětlili důležitost zdravých tuků pro tvorbu testosteronu. Dnes se podíváme na další zdroj energie pro tělo (a testosteron) a tím jsou sacharidy.

V současné době jsou populární nízko-sacharidové diety. Jíte jenom bílkoviny, zdravé tuky a žádné nebo minimum sacharidů.

Tyto diety jsou zdravé a lidi po nich začnou hubnout.

Pokud ale Váš testosteron nechcete přidusit na minimum, sacharidů se nebojte. Ba naopak. Pro tvorbu testosteronu jsou nezbytné.

V našem jídelníčku jsme uvedli nejlepší poměr živin pro tvorbu testosteronu. A sacharidům patří 30 %.

Jenže nejsou sacharidy jako sacharidy.

Dnes si řekneme ty nejlepší pro Váš testosteron.

Sacharidy a testosteron

A začneme hned výčtem několika studií.

  • V první studii výzkumníci rozdělili subjekty do dvou skupin. Jedna skupina jedla stravu bohatou na sacharidy s menším počtem bílkovin. Druhé skupině byla podávána dieta bohatá na bílkoviny s menším počtem sacharidů. Příjem tuků byl u obou skupin stejný. Po 10 dnech skupina s vyšším příjmem sacharidů měla o 36% vyšší hladinu volného testosteronu a nižší hladinu stresového hormonu kortizolu s porovnáním s druhou skupinou.
  • V další studii vědci zjistili, že u cvičících mužů se při nízko-sacharidové dietě rychle zvyšoval stresový hormon kortizol. Což jak už víme, není dobré pro Váš testosteron.
  • Tato studie sledovala 2 skupiny mužů, kteří podstoupili intenzivní trénink po dobu 3 dní. Rozdíl byl v jejich příjmu sacharidů. Jedna skupina dostávala 60 % kalorií ze sacharidů a druhá skupina 30 %. Po skončení 3 denního intenzivního tréninku byla změřena hladina volného testosteronu a kortizolu. Muži s vyšší vyšším příjmem sacharidů měli vyšší testosteron a nižší kortizol než druhá testovaná skupina. Co nám z toho plyne? Pokud cvičíte, je dobré v den tréninku zařadit větší množství sacharidů.

Dobrá. Teď už víme, že sacharidy jsou důležité pro optimální tvorbu Vašeho testosteronu.

Jsou si ale všechny sacharidy rovny?

Určitě ne.

V souvislosti s testosteronem si je rozdělíme do dvou skupin:

A) Škrobovité sacharidy a zelenina: jako jsou brambory, batáty, řepa, mrkev, tuřín, dýně atd.

B) Obilniny: pšenice, rýže, těstoviny, kukuřice, chléb atd.

Pokud je Vaším cílem optimalizace testosteronu, měli byste jíst většinu sacharidů ze skupiny A.

Níže si uvedeme pár důvodů proč:

  1. Většina obilnin obsahuje velké množství lepku a ten zvyšuje účinky prolaktinu v těle (studie, studie). A prolaktin působí negativně na hladinu testosteronu
  2. Obilniny zvyšují šanci zánětu a ty zvyšují hladinu kortizolu v těle. A jak už víme, kortizol zabraňuje tvorbě testosteronu. 

To neznamená, že byste měli obilniny vynechat. Pokud si občas dáte rýži nebo těstoviny, tak to Váš testosteron moc nepozná. Spíše se ale snažte přijímat sacharidy ze skupiny škrobovité zeleniny.

Nejlepším příkladem jsou brambory, které se dají připravit na mnoho chutných způsobů.

Závěr

Pro tvorbu testosteronu jsou sacharidy nezbytné a není důvod se jich obávat. Vždy si hlídejte celkový příjem kalorií, a pokud cvičíte, určitě se nebojte sacharidů přidat.

zdroj: http://www.anabolicmen.com/carbohydrates-testosterone/ - se svolením autora


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog