Ořechy a jejich vliv na testosteron

V minulých článcích jsme několikrát zmínili pozitivní vliv ořechů na hladinu Vašeho testosteronu.

Jsou si však všechny rovny? Je jedno jaké ořechy jíte? Měli byste některé upřednostnit, nebo dokonce se některým vyhýbat?

Na to vše si odpovíme v dnešním článku.

Podíváme se na vliv ořechů na Vaše zdraví a správnou tvorbu hormonů.

Ořechy a testosteron

Obecně jsou ořechy zdravá potravina.

Několik studií již potvrdilo jejich vliv na snížení kardiovaskulárních chorob a zlepšení mozkových funkcí.

Ořechy jsou bohaté na vlákninu, obsahují důležité aminokyseliny (např. arginin, vysvětlující kardiovaskulární benefity ořechů) a mikroživiny.

Z pohledu zdraví jsou ořechy dobrá volba.

Pro optimální vliv na hormony v našem těle, především testosteron, nejsou však všechny ořechy stejně prospěšné.

Zde si uvedeme pár příkladů negativního vlivu některých ořechů na hladinu Vašeho testosteronu.

  • Dle této studie dokáží vlašské ořechy zvýšit hladinu SHBG (globulin vážící pohlavní hormony) o 10-20 %. Vzhledem k tomu, že SHBG se váže na volný testosteron a snižuje tak jeho biokvalitu, nejedná se o příznivý efekt pro testosteron.
  • Většina ořechů jsou bohaté na polynenasycené mastné kyseliny, které ve větším množství snižují hladinu testosteronu.
  • Ořechy jsou bohaté na fytosteroly, které snižují hladinu cholesterolu v těle. Pro mnoho lidí to může znít jako dobrá zpráva, ale téměř všechny hormony v těle (včetně testosteronu) se produkují z cholesterolu

Teď můžete být trošku zmatení. Znamená to, že všechny ořechy jsou pro Váš testosteron špatné?

Určitě ne. Některé ořechy mají blahodárný vliv na Váš testosteron, který převáží jejich některé slabé stránky.

Takže které ořechy jsou prospěšné pro Váš testosteron?

Makadamiové ořechy – bohaté na mononenasycené tuky obsahující pouze 2 % polynenasycených mastných kyselin.

Para ořechy – najdete v nich zinek, selen, boron a hořčík a neobsahují velké množství polynenasycených kyselin. Uvedené minerály jsou důležité pro Váš testosteron.

Tygří ořechy – neboli zemní mandle – u nás známé většinou mezi rybáři jako vhodná návnada na kapry. Jedná se ale i o velmi zdravé ořechy, které v jedné studii na krysách zvýšily hladinu testosteronu v jejich tělech.

A ořechy, které byste neměli konzumovat ve velkém množství:

Pistácie – obsahují větší množství fytosterolů a v jedné studii dokonce pistácie snížily hladinu testosteronu u mužů.

Vlašské ořechy – bohaté na polynenasycené mastné kyseliny, které zvyšují tvorbu SHBG a snižují tak množství volného testosteronu v těle. Na druhou stranu jsou vlašské ořechy bohaté na arginin podporující tvorbu oxidu dusnatého a tím i erekci. Proto se jim nemusíte úplně vyhýbat, jen to s nimi nepřehánějte.

Arašídy – bohaté na polynenasycené mastné kyseliny a beta-sitosterol, který dle této studie snižuje aktivitu enzymu aromatázy a také snižuje hladinu DHT (dihydrotestoteronu).

Závěr

I když jsme si napsali pár „negativních“ řádků k některým druhům ořechů, věřte, že všechny druhy jsou v menším množství daleko zdravější, než 90 % toho co za den sní průměrný člověk.

Tento článek slouží především pro ty z Vás, kteří chtějí mít svůj jídelníček pro optimální hladinu testosteronu v naprostém pořádku.

zdroj: anabolicmen.com - se svolením autorů


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog