Nebezpečí častého sezení a jak proti tomu bojovat

Dnes si řekneme o jedné z nenápadných příčin srdečních chorob, rakoviny, cukrovky a předčasného úmrtí.

Jako první Vás asi napadly pojmy jako alkohol, cigarety nebo strava plná cukrů.

Omyl.

Řeč dnes bude o zabijákovi jménem „časté sezení“.

Sezení a studie

I když se to nezdá, sezení je škodlivé pro vaše srdce a zdraví obecně.

Nedávná studie prokázala, že každá hodina strávená sezením u televize zvýšila šanci předčasného úmrtí na srdeční choroby či rakovinu o 18 %, 9 % a 11 %.

Další studie dokazuje, že 2 hodiny sezení každý den zvyšuje šanci cukrovky o 7 %. Hlavním důvodem je snížená potřeba krevního cukru.

Pokud máte sedavé zaměstnání, mohou to pro Vás být šokující čísla.

A to není všechno.

Poslední studie uvedená výše zjistila, že pokud sedíte u televize 4 a více hodin za den, zvyšujete svou šanci na předčasné úmrtí až o 46 %. Tzn., že sezení u televize či počítače má stejný efekt na Vaše zdraví jako vykouření několika balíčků cigaret denně!

A nejedná se jen o případy sezení u televize či počítače. Problém je sezení obecně.

V jedné dlouhodobé studii byla sledována skupina lidí (přes 17 000) dle četnosti sezení za den. Výsledky byly ohromující. Studie dokazuje přímý vliv mezi dobou sezení za den a zvýšení šance k předčasnému úmrtí na srdeční choroby i další příčiny.

Dobrá, už víme, jak velký problém sezení je. Proč ale má tak negativní efekt na naše zdraví?

Uvedeme si dva hlavní důvody.

1) Aktivita enzymu lipázy.

Sezení totiž tuto aktivitu zastavuje. Lipáza je enzym štěpící tuk v našem těle. Při dlouhém sezení se aktivita tohoto enzymu snižuje až na desetinu původní hodnoty. A tady nastává problém. Enzym lipázy je totiž silným ochráncem proti kardiovaskulárním nemocem.

2) Endoteliální dysfunkce.

Po dvou hodinách sezení je ztuhlé nejen Vaše tělo, ale i cévy. Ty ztrácí svou schopnost rozšiřovat se a tím snižují průtok krve a zvyšují krevní tlak. Je důležité také dodat, že tento stav je i hlavní příčinou problémů s erekcí.

A jak proti sezení bojovat?

Bohužel mnoho z nás má sedavou práci a proto není jednoduché se častému sezení vyhnout. Naštěstí existuje řešení.

Negativní efekt sezení se dá totiž značně snížit.

A my si uvedeme dva příklady.

1) 60 – 75 minut cvičení denně.

Tento bod nikoho nepřekvapí.

Pokud často sedíte, potřebujete najít opačnou aktivitu. A tím je tělo pořádně rozhýbat. Otázkou tedy je, jak dlouho bychom měli cvičit, nebo se hýbat. A vědci našli odpověď.

Dle nedávné studie dokáže pohybová aktivita trvající minimálně 60 minut výrazně snížit negativní efekt častého sezení.

Chápu, že hodina a déle se Vám může zdát jako dlouhá doba. Nicméně do těchto aktivit se počítá nejen cvičení, ale i rychlejší chůze. Anebo vyzkoušejte druhý tip.

2) 5 minut chůze každou hodinu.

Uvedená studie výše prokazuje snížení negativního efektu sezení na endoteliální dysfunkce pomocí krátkých procházek. Během hodinového sezení dochází ke snížení pružnosti cév až o 50 %. Pokud si ale po každé hodině sezení dáte krátkou, 5-ti minutovou procházku, můžete tento negativní efekt snížit (studie).

Závěr

Dlouhodobé sezení Vás může zabít. Zní to strašidelně, ale studie to potvrzují.

Myslete na pravidelný pohyb a snažte se za každou hodinu sezení udělat krátkou procházku. Zdraví se zlepší a Vaše srdce Vám poděkuje.

PS: Znáte všechny výhody pravidelné rychlé chůze? Přečtěte si náš článek, kde jich uvádíme rovnou 11.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog