Jak zaručeně posílit váš imunitní systém? 2.díl (2/2)

Pomalu ale jistě nám začíná podzim, což je nejen období padajícího listí a Oktoberfestu, ale také sychravého počasí, provázeného zvýšenou frekvencí návštěv u lékaře s rýmečkou, kašlíkem či jinou, mužské tělo zcela devastující chorobou :).

Za všemi těmito nemocemi, které v tomto období chytáme mnohem snadněji, stojí nízká imunita organismu.

Pojďme si společně ukázat, jak zaručeně posílit Váš imunitní systém, aby se Vám letos tyto neduhy přírody vyhnuly obloukem.

Určitě si přečtěte náš první díl článku "Jak zaručeně posílit Váš imunitní systém - ZDE"

1. Bylinky a ostatní přípravky

Vstoupíte-li do kterékoli lékárny, uvidíte spousty bylinných přípravků pro „posílení imunity“.

A i když bylo zjištěno, že některé rostlinné přípravky mohou upravovat funkce imunitního systému, dosud neexistuje žádný důkaz o tom, že tyto přípravky posilují imunitu až do té míry, že je schopna chránit tělo proti infekci či onemocněním. Jelikož prokázat, že bylina či jakákoli jiná látka může posílit imunitu je velice složité. Vědci tak nevědí, zda např. bylina, u které se zdá, že zvyšuje hladinu protilátek v krvi, má opravdu vliv na celkovou imunitu.

To ovšem neznamená, že bychom měli pozitivní vliv některých bylin zanedbávat. Protože každý organismus je jiný a každý reaguje na jednotlivé aktivní látky obsažené v bylinkách jinak.

Zde je výčet bylin, které vědci označili, z pohledu posílení imunity, za zajímavé:

Aloe vera – v tuto chvíli neexistuje jediný důkaz, potvrzující účinnost aloe vera na imunitní systém, nicméně existuje mnoho studií, potvrzující pozitivní účinky aloe vera na léčbu tkání poškozených popálením, omrzlinami či léčbě zánětlivých onemocnění kůže, tudíž tato rostlina určitě zaslouží Vaši pozornost.

Echinacea – existuje doslova moře informací o tom, jak dokáže echinacea posílit Váš imunitní systém, ale bohužel jen zlomek toho je pravdou. Echinacea sice určitým způsobem pomáhá snížit či zabránit nachlazení, nicméně její přímý vliv na imunitu zatím nebyl nikterak prokázán. Tím samozřejmě nechci říct, že užívání echinacei je špatné – právě naopak. Pokud jste nachlazeni, užíváním echinacei rozhodně nic nezkazíte. Jen pamatujte na to, že dlouhodobé užívání rovněž není vhodné.

Česnek – tato velice aromatická rostlinka je již od pradávna známá svými léčivými účinky a látky obsažené v česneku jsou schopny bojovat s nejrůznějšími typy infekcí a bakteriálních nákaz. Jedna studie z roku 2006 zkoumala vliv konzumace česneku na výskyt rakoviny v jihoevropských zemích a našla určitou souvislost, že u lidí, konzumující více česneku, se rakovina vyskytuje méně. To je sice zajímavá informace, nicméně je příliš brzy na vyřknutí jakýchkoli závěrů o tom, že česnek je schopen léčit rakovinu. Tato rostlinka si ale jistě zaslouží pozornost a ve Vašem jídelníčku by neměla chybět.

2. Může zima za způsobenou nemoc?

Určitě jste již mnohokrát, nejen od své matky, slyšeli větu: „Obleč se, nebo nachladneš!“. – je toto tvrzení pravdivé?

Výzkumníci, kteří tuto problematiku studují, se shodují na odpovědi, že normální expozice mírnému chladu Vaši náchylnost k nemocem nijak nezvýší. Většina odborníků se přiklání k názoru, že během zimy, která je považována za „chřipkovou sezónu“ zůstává mnoho lidí zavřených doma, kancelářích či MHD, kde je bližší kontakt s jinými osobami a mohou se tak snadněji přenášet choroboplodné zárodky.

Skupina kanadských vědců, která přezkoumala stovky studií na toto téma, došla k závěru, že zvýšený pobyt v chladu nemá škodlivý vliv na Vaši imunitu. Ale to, zda byste se měli zachumlat do peřin nebo tepleji obléct, když je venku zima, je na Vás.

Pokud je vám tedy zima nepříjemná nebo pokud jste venku v zimě vystaveni riziku omrzlin či podchlazení, určitě se tepleji oblečte. Ale ohledně chladu a imunity si nadále nemusíte dělat starosti – chlad nemá na imunitu žádný vliv.

3. Cvičení: Dobré či špatné pro Vaši imunitu

Pravidelné cvičení je jedním z pilířů zdravého života. Zlepšuje kardiovaskulární systém, snižuje krevní tlak, pomáhá kontrolovat tělesnou hmotnost a chrání před různými onemocněními. Ale pomáhá také udržet zdravý imunitní systém.

Stejně jako správná strava, cvičení může přispět ke zlepšení zdravotního stavu, a také ke zlepšení Vašeho imunitního systému. Cvičení přispívá ke zlepšení cirkulace buněk imunitního systému volně putující tělem, a tím dělat svou práci efektivně.

Závěr

Pro to, abyste zlepšili Vaše zdraví, lze udělat opravdu hodně. Jak již bylo zmíněno výše, imunitní systém pracuje jako celek a pokud si myslíte, že budete pít bylinné čaje a ostatní věci zanedbávat, šidíte jen sami sebe. Držte se těchto několika jednoduchých pravidel zdravého životního stylu a uvidíte, že budete mnohem méně trpět na nemoci, které Vás sužovaly doteď.


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog