Jak zaručeně posílit váš imunitní systém? 1.díl (1/2)

Pomalu ale jistě nám začíná podzim, což je nejen období padajícího listí a Oktoberfestu, ale také sychravého počasí, provázeného zvýšenou frekvencí návštěv u lékaře s rýmečkou, kašlíkem či jinou, mužské tělo zcela devastující chorobou :).

Za všemi těmito nemocemi, které v tomto období chytáme mnohem snadněji, stojí nízká imunita organismu.

Pojďme si společně ukázat, jak zaručeně posílit Váš imunitní systém, aby se Vám letos tyto neduhy přírody vyhnuly obloukem.

Něco na úvod

Váš imunitní systém dělá opravdu pozoruhodnou práci – brání Váš organismus proti mikroorganismům, virům a bakteriím, způsobující různé druhy onemocnění. Ale jak to tak někdy bývá, jako každý systém občas selže a vy onemocníte.

Je možné tento proces nějak ovlivnit? Co když zlepšíte svůj jídelníček? Zvýšíte příjem vitamínů a rostlinných přípravků určených ke zlepšení imunity, či provedete další změny Vašeho životního stylu v naději, že tak perfektně posílíte Vaši imunitu?

Tato myšlenka je sice lákavá, ale schopnost dosáhnout dokonale silné imunity je téměř nemožné, a to hned z několika důvodů.

Imunitní systém je opravdu SYSTÉM. Ne jednoduchý prvek. To znamená, že pokud má opravdu správně fungovat, musí být jednotlivé prvky systému v harmonii a rovnováze. O jednotlivých funkcích imunitního systému vzniká spousty studií, ale dosud neexistuje žádná studie, která by vysvětlila přímou vazbu „správného“ životního stylu na posílení imunity.

To ovšem neznamená, že životní styl a jeho vliv na imunitní systém není zajímavý a neměl by být studován. Celá řada vědců zkoumá účinky diet, cvičení, věku, psychické námahy, bylinných přípravků a dalších faktorů na posílení imunity, jak u lidí, tak u zvířat. A ačkoli se začaly objevovat velice zajímavé výsledky těchto výzkumů, stále by se daly považovat za velice předběžné.

Následující odstavce shrnují některé z těchto výzkumů a mohou být dobrým vodítkem k tomu, jak posílit Váš imunitní systém.


1. Zažijte si návyky zdravého životního stylu

Jako první krok, který byste měli udělat pro posílení své imunity, je přijmout zdravý životní styl za vlastní. Každá část Vašeho těla, včetně Vašeho imunitního systému, pracuje lépe, pokud dodržujete tyto návyky správné životosprávy:

  • nekuřte
  • jezte hodně ovoce a zeleniny
  • pravidelně cvičte
  • pravidelně si kontrolujte krevní tlak 
  • pokud pijete alkohol – pijte s mírou
  • dopřejte si dostatek spánku
  • snažte se předcházet vzniku infekce pravidelným mytím rukou a omýváním potravin před konzumací

2. Dodržujte správnou životosprávu

Stejně jako každá bojová jednotka, i armáda imunitního systému potřebuje správnou a hlavně pravidelnou výživu.

Bez ní se bojuje jen velice těžko.

Vědcům je již dlouho znám fakt, že lidé, žijící v chudobě a trpící podvýživou, jsou mnohem více náchylní k infekčním chorobám. Zdá se tedy, že zvýšená míra onemocnění je spojena s „podvýživou“ imunitního systému. Nicméně existuje jen velice málo studií, které by fakt, že by výživa a imunitní systém byly propojeny, potvrdily.

Existují studie, které potvrzují, že nedostatek stopových prvků jako zinek, selen, železo, vitamín A, B6, C a E mění reakce imunitního systému u zvířat. Nicméně dopad těchto reakcí na systémové změny ve zvířecím organismu je méně jasný. I přesto může být vliv nedostatku stopových prvků posuzován stejně u lidí jako u zvířat.

Takže co s tím můžeme dělat? Pokud máte podezření, že Vaše strava neobsahuje všechny potřebné stopové prvky, které mají vliv na imunitu – změňte to.

Pokud nemáte rádi zeleninu, či preferujete bílý chléb místo celozrnného, bylo by dobré doplnit Váš přísun těchto látek vhodným multivitaminem.

Volba toho správného multivitaminu by měla vycházet především z jeho složení a určitě zde neplatí tvrzení „Čím více, tím lépe“. Ba naopak – mnohem důležitější je obsah kvalitních minerálů ve správném poměru. Zde je výčet minerálů a stopových prvků, které by Váš multivitamin měl obsahovat.

Selen – některé studie naznačují, že lidé s nízkým přísunem selenu jsou vystaveny většímu riziku rakoviny močového měchýře, prsu, tlustého střeva, konečníku, plic a prostaty. V současnosti probíhá rozsáhlá studie, ve které vědci zkoumají účinky kombinace selenu a vitamínu E na prevenci rakoviny prostaty.

Vitamín B6 – několik studií naznačuje, že nedostatek vitamínu B6 může vést ke snížení aspektů imunitní odezvy, jako například schopnost lymfocytů zrát a dělit se na různé buněčné typy. Malými, ale pravidelnými dávkami tohoto vitamínu obnovíte funkce Vašeho imunitního systému. Nicméně předávkování není dobré a může Vám naopak uškodit.

Vitamín C – na závěry ohledně vitamínu C a jeho vlivu na imunitní systém je ještě brzy. Mnoho studií rozebírá vitamín C obecně, ale ne v konkrétní souvislosti s imunitním systémem. Zatím se potvrdil pouze fakt, že vitamín C funguje spíše v součinnosti s jinými vitamíny a stopovými prvky, než že by měl vliv na imunitu sám o sobě.

Vitamín D – po mnoho let byl lékařům znám fakt, že lidé postižení tuberkulózou, dobře reagují na sluneční světlo. Vysvětlení je nyní na dosah ruky. Vědci zjistili, že vitamín D, produkovaný kůží při vystavení slunečnímu záření, ničí bakterie „Mycobacterium tuberculosis“ způsobující tuberkulózu. Rovněž se zdá, že vitamín D má podobnou schopnost bojovat i s jinými bakteriemi a nemocemi, proto je velice moudré doplňovat tento vitamín vhodným doplňkem stravy.

Zinek – je stopový prvek nezbytný pro buňky imunitního systému a jeho nedostatek má za následek, že T buňky a další buňky imunitního systému, nefungují tak, jak mají. Je důležité však nepřekračovat doporučené denní dávkování zinku, jelikož příliš vysoké dávky mohou naopak zpomalit funkce imunitního systému.

3. Nebuďte ve stresu

Moderní medicína odhalila spojení mezi fyzickým a duševním zdravím. Široká škála chorob včetně podráždění žaludku, kopřivka a dokonce onemocnění srdce jsou propojeny s účinky emocionálního stresu. Ale i když jsou vztahy mezi stresem a imunitou zkoumány celou řadou vědců, není to prozatím hlavní oblast zájmu imunologů.

Studiu vztahu mezi stresem a imunitou představuje totiž mnoho úskalí. Jako například to, že stres je velice obtížné definovat. To, co může být totiž pro někoho velice stresující záležitost, jiný zvládá naprosto s přehledem. Když jsou lidé vystavení situacím, které považují za stresující, je velice obtížné měřit, kolik stresu cítí. Vědci proto mohou měřit pouze symptomy, které se stresem projevují, jako například zrychlený tlukot srdce nebo pocení. Ale tyto signály mohou být způsobeny zároveň i jinými faktory, než jen stresem.

Závěrem však zůstává, že neustálé vystavování se stresovým situacím, Vašemu zdraví moc neprospěje.

"Přečtěte si také 5 rad, jak zvládat stres a deprese ZDE!"  

V dalším díle našeho článku se podíváme na nejlepší přípravky a bylinky pro posílení imunity a jaký vliv má na imunitu fyzická aktivita a zimní počasí.

Druhý díl si můžete přečíst ZDE!


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog