Co je viscerální tuk a 5 zaručených tipů, jak se ho zbavit jednou pro vždy

Většina lidí si pod pojmem „tělesný tuk“ představí faldy na břiše.

V jejich očích jde o neškodný tuk. Ano, jsou si vědomi vyššího rizika srdečních onemocnění, ale vzhledem k tomu, že vyšší procento tělesného tuku má každý druhý, tak tento stav neřeší.

Hubnutí a ztráta tuku je pro ně pak otázkou spíše estetické krásy. Zdraví je až na druhém místě.

Věděli jste ale, že existuje jiný druh tuku?

I když nejde na první pohled vidět, je daleko nebezpečnější. Jedná se o tuk obklopující vaše orgány a způsobující srdeční zástavu, rakovinu, deprese a další závažné onemocnění.

Říká se mu viscerální tuk.

Dnes si blíže tento druh tuku představíme a řekneme vám 5 tipů, jak se ho zbavit jednou provždy.

Co je viscerální tuk?

Jedná se o tuk obklopující vaše orgány v břišní dutině. Jeho hlavní činností je ochrana orgánů. Pokud však máte tohoto tuku nadbytek, je životu nebezpečný. Jak je z popisu zřejmé, viscerální tuk není na první pohled vidět.

A zde leží jeho zákeřnost.

Mnoho lidí může mít pouze o něco vyšší procento tělesného tuku a zdá se jim vše v pořádku. Jejich viscerální tuk přitom může ohrožovat jejich zdraví.

Dokonce ani množství tělesného tuku není závislé na množství toho viscerálního v těle. Může se tedy stát, že i když nemáte nadbytek podkožního tuku, tak i vás ohrožuje nadbytek toho viscerálního.

A jaké nebezpečí vyšší množství viscerálního tuku přináší?

Patří zde onemocnění srdce, rakovina, mrtvice, demence, diabetes, deprese, sexuální dysfunkce artritida a samozřejmě obezita.

Nadměrný viscerální tuk dále zvyšuje riziko zánětů a narušuje hormonální funkci ostatních orgánů. Nejedná se jen o nadbytečné kalorie, ale nebezpečného „vetřelce“, který škodí vašemu tělu.

Proto je nutné se ho co nejrychleji zbavit.

Zaručené tipy na snížení viscerálního tuku

Není jednoduché určit, kolik viscerálního tuku (v porovnání s podkožním) se ve vašem těle nachází. Viditelný tuk na břiše je často kombinací obou.

Proto by mělo být cílem snížit nejdříve množství podkožního tuku v okolí břicha a s tím dojde i ke snížení toho viscerálního.

Nejvíce na pozoru by měly být ženy s obvodem pasu nad 89 cm a muži s obvodem pasu nad 102 cm. Tyto skupiny mají vyšší riziko výše uvedených chorob a snížení tuku by pro ně měla být priorita číslo jedna.

Dle několika studií pouze při dietě dochází ke ztrátě především „bílého“ tuku. Pokud je vaším cílem snížit hladinu viscerálního tuku, vyzkoušejte následujících 5 tipů.

BONUS TIP:

Pokud hledáte účinou cestu, jak se viscerálního i podkožního tuku zbavit, kupte a přečtěte si kultovní knihu "Jak pálit a neukádat" od Petra Nováka. Kniha zahrnující plány a recepty popisuje jak efektivně zhubnout jednou pro vždy. Pokud se o knize chcete dozvěte více klikněte zde.

1) Omezte jednoduché cukry a rafinované sacharidy

Inzulín je jedním z nejdůležitějších hormonů v těle. Je zodpovědný za chod metabolismu a usměrňuje energii z jídla do buněk v těle. A to, co jíte, ovlivňuje jak moc nebo málo, se inzulín v těle tvoří.

Hladina inzulínu je spjata se spalováním tuku, protože při vyšší hladině dojde k zastavení odbourávání tuků.

Když je inzulín zvýšený, nemůžete hubnout. Zvýšený inzulín blokuje produkci růstového hormonu podporujícího odbourávání tuků.

Pokud jíte často potraviny bohaté na sacharidy a s vysokým glykemickým indexem, pomalu se stáváte odolní vůči inzulínu a vaše citlivost na něj klesá.

Díky tomu vám při každém jídle inzulín vyletí nahoru a nemůžete zhubnout.

Vyhněte se veškerým sladkostem, pečivu obecně (nejlépe bílému) a snažte se konzumovat více zeleniny, fermentovaných potravin a zdravých tuků.

2) Zvyšte příjem neškrobové zeleniny

Mezi vhodné druhy zeleniny patří brokolice, květák, špenát, celer, cibule, česnek atd.

Cílem je vždy soustředit se na minimum zpracovaných potravin. Čím méně se potraviny dotkl člověk, tím lépe.

Stravu doplňte zdravými tuky jako je kokosový olej, extra panenský olivový olej, ryby, ořechy a semínka.

3) Pravidelně cvičte

O výhodách pravidelného cvičení jsme (a nejen my) toho napsali už hodně. Cvičení pomáhá balancovat hladinu inzulínu a tělo tím lépe využívá glukózu. Toto je v případě vyššího viscerálního tuku důležité. Protože čím více tuků máte, tím horší je absorpce inzulínu do svalových tkání.

I když několik druhů cvičení dokáže snížit riziko kardiovaskulárních nemocí u obézních lidí, studie z roku 2013 uspořádaná Mezinárodním časopisem Kardiologie zjistila, že vysoko intenzivní tréning s externí váhou zvýšil pálení viscerálního tuku rychleji, než běžné cvičení.

Zaměřte se na vysoko-intenzivní trénink (krátké pauzy mezi sériemi cviků, např. tabata cvičení) a silový trénink s činkou.

4) Méně se stresujte

Důležitost uvolnění, zábavy a kvalitního sociálního života je často přehlížen v souvislosti se ztrátou tuku.

Všechny tyto činnosti však snižují stres a ten mám neblahý vliv na vaše hormonální zdraví.

Zvýšený stres vyplavuje hormon kortizol ovlivňující chuť na jídlo, metabolismus, spánek a chutě na „zakázané“ jídlo.

Způsobů jak snížit stres existuje mnoho.

Můžete vyzkoušet přírodní adaptogeny, meditaci, lehké cvičení nebo četbu.

Pro další tipy, jak snížit hladinu stresu si přečtěte náš článek zde: 14 tipů jak snížit stres a deprese

5) Zaměřte se na kvalitní spánek

Výhody kvalitního spánku (minimálně 7 hodin) ve spojitosti s metabolismem a hormonálním zdravím jsou již mnohokrát potvrzeny a zdokumentovány.

Kvalitní spánek snižuje vaší chuť na jídlo, „resetuje“ stresový hormon kortizol a zrychluje metabolismus.

Pro kvalitnější spánek vyzkoušejte relaxační oleje do koupele, horkou vanu, vyhýbejte se kofeinu a spěte nejlépe v chladné a tmavé místnosti.

A vyzkoušejte také 3 potraviny, které léčí nespavost a zlepší váš spánek – celý článek zde.

Závěr

Viscerální tuk je nebezpečný. Jeho hlavní zákeřnost je v tom, že není viditelný a tím pádem ho mnoho lidí podceňuje.

Nebuďte jedním z nich a zařaďte výše uvedené rady do vašeho každodenního života.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog