Cholesterol - základní stavební kámen pro Váš testosteron

Strava hraje důležitou roli při optimalizaci testosteronu.

A i když se Vám to na první pohled nemusí zdát pravdivé, jednou z nejdůležitějších látek pro tvorbu testosteronu je právě cholesterol.

V tomto článku si krátce řekneme co je cholesterol, proč by Vás měl zajímat a jakým způsobem ho přijímat.

Cholesterol můžeme rozdělit na dvě skupiny, HDL (vysokodenzitní lipoprotein), který dopravuje cholesterol z krve do jater a tím tak chrání cévy před jeho usazováním a pak LDL (nízkodenzitní lipoprotein), který je zodpovědný za ukládání cholesterolu v cévách.

V minulosti byly všechny diety s vysokým obsahem cholesterolu považovány za nezdravé. Pokud ale omezíte, nebo dokonce zastavíte příjem cholesterolu, vaše tělo nebude fungovat správně.

Cholesterol zastává v těle několik velmi důležitých funkcí. Je základním stavebním kamenem několika hormonů, pomáhá produkovat žluč a stará se o správný metabolismus vitamínů rozpustných v tucích.
A proč byl dlouhodobě cholesterol považován za špatný?

Tento mýtus se šíří již od roku 1950, kdy bylo prohlášeno, že vysoký obsah nasycených tuků způsobuje šanci na onemocnění srdce, mozkové mrtvice a podílí se na kornatění cév.

V roce 2010 byla však zveřejněna studie, ze které vyplývá, že neexistuje dostatek důkazů, že nasycené tuky mají vliv na srdeční choroby nebo mrtvici.

Tím se také vysvětluje fakt, že za posledních 60 let, kdy byly propagovány pouze nízkotučné diety, roste počet srdečních onemocnění stále vzhůru, i když by tomu mělo být naopak.

Problém totiž nastal, když se nasycené tuky vyměnili za rafinované sacharidy a tím škodlivý LDL cholesterol začal v krvi stoupat a HDL zase klesat. Proto se zvyšuje také riziko kardiovaskulárních chorob. Rafinované cukry totiž tvoří v cévách miniaturní záněty, které pak zvyšují tvorbu LDL.

Cholesterol není pro tělo špatný, právě naopak. Pro správné fungování těla je nezbytný.

Cholesterol, který přijímáte ze stravy, není stejný, jako ten který se produkuje ve Vašem těle. Nicméně jeden ovlivňuje ten druhý. Zvýšený příjem zdravého cholesterolu (např. z masa a vajíček) dokáže pozitivně ovlivnit fungování Vašeho těla a mozku.

Cholesterol je základní složkou (tzv. prekurzorem) pro tvorbu testosteronu. Důležité je vědět, že strava bohatá na cholesterol a nízká na rafinované cukry značně zvýší hladinu testosteronu, nejlépe v kombinaci se silovým tréningem.

Nejlepší zdroje zdravého cholesterolu zajistíme při konzumaci masa, vajec a kvalitních mléčných potravin s konzumací ovoce a zeleniny s vysokým obsahem antioxidantů, které snižují volné radikály tvořené kvůli zánětům v těle.

PS: Pokud se chcete více dozvědět o zdravých tucích pro optimální tvorbu testosteronu, určitě si přečtěte náš článek : Jak správné tuky dokáží zvýšit testosteron?


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog