9 rad, jak se nejlépe připravit na pracovní pohovor

Téměř každý z nás to aspoň jednou v životě zažije.

Většina častěji, než jednou.

Řeč je o pracovním pohovoru.

Jenom to slovo ve většině z nás vzbuzuje stres a napětí.

Všichni, kdo ví, o čem mluvím, mně dají za pravdu.

Jste nervózní z toho, jaký uděláte první dojem. Nevíte jaké zvolit oblečení? Nevíte na co se ptát? 

Stres a nervozita jsou často na místě.

Přece jenom pracovní pohovor může změnit náš život. Každá nová práce znamená nové zkušenosti, finanční jistotu a nové pracovní i osobní vztahy.

Pokud máte před sebou podobnou životní situaci, je tento článek právě pro Vás.

Dnes si řekneme 9 rad a tipů, jak se co nejlépe připravit na pracovní pohovor.

Využijte tento článek jako přípravu před každým svým pohovorem a Vaše šance na nové pracovní místo se razantně zvýší.

Pojďme rovnou k věci

Základem je příprava

Stejně jako každý generál před velkou bitvou, i Vy se musíte na každý pohovor připravit. Hlavní je zjistit si základní informace o Vašem novém zaměstnavateli a Vaší pozici, na kterou se hlásíte.

Čím víc toho víte, tím lépe.

Seznam.cz a hlavně Google.cz budou v této chvíli Vaši dobří kamarádi.

A na co byste se měli zaměřit?

  • Jak je společnost velká? Má pobočky i jinde v česku (nebo mimo ČR)?
  • Jak dlouho je na trhu? Jedná se o novou firmu, nebo je na trhu už dlouho?
  • V jaké oblasti podniká? Kdo je jejich zákazník? Největší konkurent?

U manažerských pozic jsou tyto vědomosti téměř nutností, ale nepodceňujte přípravu, i když se hlásíte na „nižší“ pozice.

Každý náborový zaměstnanec bude mile překvapen, když přijdete řádně připraveni.

A kde máte tyto údaje hledat?

- oficiální webové stránky firmy
- www.google.cz
- https://or.justice.cz/

Nebojte se zeptat (předem)

„Líná huba, holé neštěstí.“

Pokud Vám něco není jasné, tak se ptejte.

Zavolejte nebo napište email náborovému zaměstnanci dané společnosti. Pokud budete mluvit s profesionálem, rád Vám potřebné informace předá nebo Vás alespoň odkáže na kompetentní osobu.

Oblečte se, jak nejlépe dovedete

U 94,6 % pohovorů platí, že čím lépe se oblečete, tím lepší uděláte dojem.

To co je u vyšších pozic managementu povinností, neopomíjejte také u „nižších“ pozic. Ukažte novému zaměstnavateli, že máte opravdu zájem o danou pozici a vážíte si toho, že Vám dali šanci se o místo ucházet.

Dalším důležitým bodem je, že čím lépe budete vypadat, tím více sebevědomější se cítit budete.

A jak nejlépe se obléct?

Už jste se někdy připravovali jako host na svatbu? Tak potom víte jak na to.

Zajděte si ke kadeřníkovi, najděte v šatníku nejlepší kus oblečení a vyleštěte si boty.

Mentální příprava

Pohovor, který Vás čeká je důležitý, o tom žádná.

Ale pokud práci nedostanete, není to konec světa.

Snažte se přijít na pohovor v dobrém rozpoložení a nebuďte ve stresu. Měli byste vypadat a cítit se sebevědomě a odhodlaně.

Zbytečně se před pracovním pohovorem myšlenkami neshazujte. Nemyslete na to, co nemůžete ovlivnit.

Určitě znáte podobné hlasy v hlavě… :
Budou o mě vůbec stát? Co když se hlásí na stejné místo lepší lidé? Ten pohovor je určitě jenom na oko, dávno mají někoho vybraného…

S tím musíte přestat.

Zaměřte se na to, co je podstatné.

Je jedno, na kterou pozici se hlásíte, vždy jděte na pohovor s tím, že jste pro novou společnost jasným přínosem.

Tak se musíte také prezentovat.

Tajný tip: Pár minut před pracovním pohovorem zkuste jeden psychologický trik. Najděte si klidné místo, zavřete oči a zkuste si přehrát v hlavě Váš pracovní pohovor jako film. Živě si představte, jak celý pohovor probíhá bez problémů a hladce a jak jsou náboroví zaměstnanci Vámi nadšení.

Toto malé cvičení Vám pomůže snížit hladinu stresového hormonu a budete působit sebevědoměji.

Zkuste to.

Vždy na čas

Jednoduchá rada.

Vždy přijďte 10 – 15 minut před pracovním pohovorem.

Nezapomeňte, že u velkých firem Vám může cesta přes vrátnici či recepci pár minut zabrat, takže na to buďte připraveni.

Nedovolte, aby na Vás musel nový zaměstnavatel čekat.

PS: Pokud už jdete pozdě, zavolejte dopředu a dejte vědět, že přijdete o pár minut později.

Řeč těla

Vše začíná stiskem ruky.

Zapomeňte na „leklou rybu“ a naučte se optimální stisk ruky.

Trénujte s někým z Vašeho okolí. Ani silně, ani slabě. Najděte ten optimální stisk ruky, který bude pro ostatní příjemný.

Dále po celou dobu pracovního pohovoru stůjte a seďte vzpřímeně.

Dívejte se lidem do očí a snažte se pohybovat klidně.

Když mluvíte, nesahejte si na obličej, mějte ruce volně položené na stole nebo podél těla.

Není to o Vás, ale o nich…

Nezapomeňte, že nový zaměstnavatel chce přijmout někoho, kdo mu pomůže v jeho podnikání.

Nemluvte tedy jen o tom, co jste dokázali, ale spíše o tom, JAK pomůžete nové společnosti.

Co tím myslím?

Na místo:

„Mám 8 let praxi ve finanční sféře“
„Mám výborné prezentační schopnosti“
„Umím perfektně anglicky a německy“
„Prodával jsem 3 roky v elektru“

Řekněte:

„Vzhledem k mým zkušenostem Vám mohu pomoci snížit výdaje o 5-10%“
„Věřím, že Vám dokážu přivést nové zákazníky“
„Jsem schopen podpořit Vaše vztahy se zahraničními klienty díky mým jazykovým schopnostem“
„Dokáži profesionálně komunikovat se zákazníky i z jiných oborů a tak podpořit výši tržeb“
Zkuste místo slovíčka „já“ používat častěji „Vy, Vás, Vaše…“

Věřte, že na to každý zaměstnavatel lépe uslyší…

… přesto buďte sami sebou

V poslední době je stále důležitější fakt, jak dokážete zapadnout do firmy jako člověk.

Dobrý HR manažér přemýšlí o tom, zda zapadnete bez problému do nového týmu a kolektivu. Jestli budete s ostatními tzv. „stejná krevní skupina“.

Takže se nesnažte dělat ze sebe něco, co nejste.

Chovejte se k náborovým zaměstnancům s respektem, ale ukažte, že jste taky člověk. Pokud se Vás zeptají, klidně řekněte, co Vás baví, naplňuje nebo jim povězte i zábavnou historku, která se Vám stala po cestě na pohovor.

Je zde velká šance, že Vám to pomůže vytvořit lepší vztah už při prvním pohovoru a také Vám to může pomoct být lépe zapamatovatelný.

Ptejte se (během)

Vždy si připravte dopředu alespoň jednu nebo dvě otázky přímo na pracovní pohovor.

Protože pokud člověka něco zajímá, tak se ptá.

A Vás by nová práce určitě zajímat měla.

Nová práce je pro všechny z nás důležitá, takže bychom náš zájem měli dát najevo už při pracovním pohovoru.

Zkuste najít něco, co není vlezlé, ale ostatní se na to neptají. Tím se zvýší šance, že si Vás náborový zaměstnanec lépe zapamatuje.

Výborné rady, jak formulovat Vaše otázky na pracovním pohovoru můžete najít na blogu proudly.cz ZDE

Závěr

Máme za sebou 9 rad, jak se nejlépe připravit na pracovní pohovor.

Ještě jednou si je shrneme:
- pořádně se připravte
- nebojte se zeptat
- oblečte se jak nejlépe dovedete
- mentální příprava
- vždy na čas
- řeč těla
- není to o Vás ale o nich…
- …ale buďte sami sebou
a ptejte se

Věřím, že tento článek pomůže Vám nebo Vašim známým při dalším pracovním pohovoru.

Držím Vám palce


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog