7 způsobů, jak snížit hladinu SHBG (a tím zvýšit volný testosteron)

Optimální hladina testosteronu by měla být cílem každého muže.

Pokud však chcete zažít veškeré výhody s tím spojené, musíte se zaměřit na zvýšení volného testosteronu.

V dnešním článku si uvedeme 7 tipů jak na to.

Pojďme začít několika fakty (a vysvětlením zkratky v nadpise).

Co to sakra je SHBG? :)

Dobře, že se ptáte. Vysvětlíme.

Testosteron se v těle vyskytuje ve třech formách. Volný, vázaný na albumin a vázaný právě na SHGB.

První dvě formy jsou pro tělo využitelné, třetí nikoli.

SHGB, neboli globulin vázající pohlavní hormony, je glykoprotein zajišťující transport testosteronu krevním řečištěm.

Bohužel SHBG má vysokou vazebnou afinitu. Díky tomu nejsou molekuly testosteronu využitelné pro ostatní orgány a tkáně.

Pokud nemáte volný a vázaný testosteron v rovnováze, může to znamenat, že i když máte vysokou hladinu celkového testosteronu, můžete zažívat příznaky jako nízké libido, problém s přebytečným tukem, špatné nabírání svalové hmoty, problémy se spánkem či deprese.

Důvodem v tomto případě je nízká hladina volného testosteronu, protože většina je vázaná na SHBG.

A jak snížit hladinu SHBG?

Přečtěte si následujících 7 tipů.

1) Neomezujte příliš sacharidy

V dnešní době jsou oblíbené nízko-sacharidové diety. Tento typ stravování má své výhody, není však vhodný pro Váš testosteron.

Několik studií dokazuje vliv nízko-sacharidové diety na snížení hladiny testosteronu.

Zvýšený příjem sacharidů zajistí vyšší hladinu volného testosteronu a snížení SHGB (studie).

Nejlepším druhem sacharidů jsou brambory, batáty nebo rýže.

2) Dodejte tělu vitamín D

Vitamín D patří mezi nejdůležitější vitamíny v našem těle.

A jak už jsme psali v minulosti, má vliv i na zvýšení hladiny testosteronu (celý článek zde).

A nejen to.

Tato studie potvrzuje efekt vitamínu D na snížení obsahu SHGB.

Pokud chcete mít vyšší hladinu volného testosteronu, dodejte tělu vitamín D.

Nejlepšími zdroji jsou pobyt na slunci, dostatek rybího masa a vhodný doplněk stravy.

3) Hořčík zvyšuje volný testosteron

Tento minerál zajišťuje v těle důležité funkce.

Řídí více než 300 tělesných funkcí spolu se stovkami enzymů. Většina lidí spojuje tento minerál se zdravými kostmi a správnou funkcí srdce.

Tento minerál ale umí i snížit hladinu SHBG.

  • Tato studie potvrzuje efekt hořčíku na zvýšení biokvality testosteronu a snížení SHBG.
  • Dle další studie, stačí 1 gram hořčíku v kombinaci s pravidelným cvičením ke zvýšení volného testosteronu o 24 %.
  • Tato studie zkoumala několik zdravotních charakteristik na 400 mužích. Vědci zjistili, že muži s nejvyšší hladinou hořčíku v těle měli také nejnižší hladinu SHGB

Mezi potraviny bohaté na hořčík patří kakao, špenát, hovězí maso, para ořechy a ryby.

4) Vyzkoušejte bór

Tento minerál mnoho lidí nezná. Jeho efekt na endokrinní systém je však velký.

  • Tato studie zjistila, že denní dávka 10 mg bóru po dobu jednoho týdne zvýšila hladinu volného testosteronu o 28 %. Důvodem bylo razantní snížení obsahu SHBG v těle.
  • Další studie potvrzuje podobný výsledek. U subjektů požívajících 6 mg bóru denně po dobu 60 dní došlo ke zvýšení volného testosteronu o 29,5 %. Opět díky sníženi SHBG.

5) Snižte hladinu estrogenu

Pokud dojde ke snížení hladiny estrogenu v těle, sníží se i obsah SHBG.

Nejjednodušší způsob jak estrogen snížit je zbavit se přebytečného tuku. Další tipy na snížení estrogenu si můžete přečíst ve článku zde: 12 způsobů, jak snížit hladinu estrogenu

6) Rybí tuk snižuje SHBG

Rybí tuk snižuje zánětlivost v těle a má pozitivní vliv na hladinu testosteronu.

V této studii byl potvrzen pozitivní vliv rybího oleje na zvýšení hladiny luteinizačního hormonu, který je zodpovědný za tvorbu testosteronu.

Další studie prokazuje i anti-estrogenní efekt rybího oleje a vliv na snížení SHBG.

Nejlepší druh rybího tuku pro Váš testosteron je olej z tresčích jater.

7) Nesmíte hladovět

Naopak.

Dostatek jídla nad rámec Vašeho denního příjmu má silný anabolický efekt.

V této studii na identických dvojčatech, byla polovině z nich po dobu 100 dní předepsána dieta s navýšením o 1000 kcal, než je jejich standardní kalorický příjem.

Výsledkem bylo snížení hladiny SHBG a zvýšení biokvality testosteronu.

Samozřejmě podobného efektu nedocílíte, pokud se budete přejídat nezdravým jídlem. Základem je vždy kombinace vyvážených jídel.

Příkladem jsou ryby, kvalitní maso, škrobovitá zelenina a ovoce.

Závěr

Máme za sebou 7 tipů, jak snížit SHBG a podpořit tak volný testosteron.

Pokud vás více zajímá problematika volného a vázaného testosteronu, určitě si přečtěte náš článek zde.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog