7 tipů, jak přirozeně zvýšit růstový hormon

Růstový hormon patří mezi jedno z nejčastějších témat nejen v oblasti fitness a kulturistiky.

Co vlastně růstový hormon znamená a jak jej zvýšit přirozenou cestou? To se dozvíte v následujícím článku.

Co je to růstový hormon?

Růstový hormon je produkován podvěskem mozkovým a jeho množství řadíme mezi nejdůležitější složky v organismu. Ovlivňuje totiž naše výsledky a hraje velkou roli ve správném fungování těla.

Obnovuje buňky a je klíčovým prvkem pro správnou funkci metabolismu.

Dále působí na růst a sílu kostí a svalů a zároveň na přeměnu nadbytku tuků v energii.

Nízká hladina růstového hormonu může negativně ovlivnit kvalitu Vašeho života, zvýšit riziko onemocnění a být důvodem přibírání tuků.

Dnes si představíme 7 tipů, jak růstový hormon přirozeně zvýšit.

1. Dostatečným spánkem

Nedostatek spánku snižuje hladinu růstového hormonu (studie)

Dbejte na to, abyste denně spali více než 6 hodin denně, ideálně kolem 8 hodin.

Během spánkové fáze bude zabezpečena dostatečná produkce růstového hormonu. Ve skutečnosti je kvalitní hluboký spánek jedna z nejlepších cest, jak zajistit zvýšení růstového hormonu (studie)

Kvalitní spánek zajistíte tím, že z ložnice odstraníte jakýkoliv zdroj světla, postaráte se o přísun čerstvého vzduchu a před spaním se nebudete vystavovat modrému světlu (ano, to znamená místo televize a mobilu si přečtěte knížku).

2. Nejezte 2-3 hodiny před spánkem

Nejvyšší množství růstového hormonu je uvolňováno v prvních dvou hodinách spánku.

Pokud těsně před spaním sníte jídlo bohaté na bílkoviny a sacharidy, vytvoříte tzv. inzulínovou špičku, v jejímž důsledku se vaše tělo bude soustředit převážně na trávení místo regenerace.

Po 2-3 hodinách po jídle se inzulín vrací do svého normální hladiny a je zde možnost pro tvorbu růstového hormonu.

3. Efektivním cvičením

Dávejte si pozor na délku a intenzitu tréninku.

Krátký trénink s vysokou intenzitou dokáže růstový hormon zvýšit více než dlouhý trénink s nízkou intenzitou.

Ten totiž naopak růstový hormon ubírá.

Zaměřte se tedy zejména na HIIT tréninky (vyzkoušejte například tabatu - www.tabataworkout.cz) a omezte dlouhé kardio. Sledujte i svou tepovou frekvenci – její optimální výši můžete zjistit během zátěžových testů.

4. Regenerací a odpočinkem

Kromě dostatečného a kvalitního spánku se stanovte i dny, kdy trénink úplně vynecháte.

Po vynechání cvičení má totiž tělo šanci se zregenerovat a svaly mohou začít růst.

Uvidíte, že po takovém odpočinku budete váhy zvedat s menší námahou.

5. Zbavte se tělesného tuku

Procento přebytečného tuku přímo ovlivňuje produkci růstového hormonu (studie)

V jedné studii byla u obézních lidí hladina růstového hormonu o polovinu nižší, než u těch hubených.

Tuk v oblasti břich je jedním z nejnebezpečnějších vůbec. Jeho ztráta zajistí nejen lepší zdraví, ale i optimalizaci růstového hormonu.

6. Vyváženým jídelníčkem

Dbejte na dostatečný přísun bílkovin, které najdete v libovém masu, vejcích nebo třeba v tvarohu.

Nezapomeňte ani na sacharidy.

Zaměřte se však na ty, které mají nízký glykemický index. Ty jsou obsaženy např. v cizrně, luštěninách, rýži nebo zelenině.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem se snažte omezit, obzvlášť před tréninkem.

Do jídelníčku zahrňte i nenasycené mastné kyseliny, které se vyskytují například v ořechách.

7. … a nebo nejezte vůbec :)

Přerušované hladovění bylo lidmi po staletí používáno jako léčivý postup, a také u zvířat se jedná o přirozenou reakci těla při nemoci či potřebě léčení.

V současné době se hladovění vrací jako trend v moderní výživě.

Hladovění pomáhá snižovat tělesný tuk v těle, díky snadnějšímu omezení kalorií za den bez negativní hormonální odezvy a také napomáhá zrychlit metabolismus tuků z důvodu kalorického deficitu.

A především dokáže zvýšit hladinu růstového hormonu.

Když nejíte, Váš inzulín je dlouhodobě na minimu, a tím je zde prostor na tvorbu růstového hormonu (studie)

Dále například v této studii se po třídenním půstu zvýšila hladina růstového hormonu o 300 %.

Pokud Vás více zajímá problematika hladovění, přečtěte si náš článek zde: Přerušované půsty a jejich vliv na testosteron

Závěr

Uvedli jsme si 7 tipů, jak nejlépe zvýšit hladinu růstového hormonu.

Jste muž a zajímá Vás, jak zvýšit pro Vás nejdůležitější hormon testosteron? Pro začátek vyzkoušejte 100 % přírodní produkt PRIMULUS (více zde) na přirozenou podporu testosteronu a přečtěte si článek obsahující 25 tipů, jak testosteron zvýšit.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog