7 potravin, které snižují hladinu testosteronu

Již jsme si společně představili několik článků, zabývající se potravinami, které zvyšují přirozenou hladinu testosteronu ve Vašem těle.

Dnes se na to podíváme z druhé strany a představíme si 7 možných potravin, či potravinových skupin, které snižují hladinu testosteronu nebo zabraňují jeho přirozené tvorbě.

Tady je máme:

1. Lněná semínka a výrobky z lněných semínek

Výrobky z lněných semínek se stávají čím dál více populární pro svůj vysoký obsah omega-3-mastných kyselin, což může být samo o sobě pozitivní důvod nárůstu jejich spotřeby.

Nicméně pokud jde o výhody či nevýhody u lněných semínek, jsem přesvědčen, že jste-li muž, určitě převažují negativní účinky na Vaše tělo nad těmi pozitivními.

Lněná semínka jsou totiž neuvěřitelně bohatá na sloučeniny, zvané lignany. Obsahují jich téměř 800x více než jiné potraviny.

V čem je tedy problém?

Takže: Lignany jsou nejenže vysoce estrogenní, ale existují také důkazy o tom, že snižují volnou a celkovou hladinu testosteronu, a zároveň potlačují tvorbu enzymu 5-A reduktázy (studie), která převádí testosteron na jeho silnější formu dihydrotestosteron (DHT). Lignany pracují také tak, že zvyšují hladinu SHBG (sex hormone-binding globulin neboli sexuální hormon vázající globulin), který se váže na volné molekuly testosteronu a činí je neaktivní.

2. Lékořice

Nejsem si úplně jistý, jak moc populární je lékořice v ČR, ale v okolních evropských zemích jako Finsko či Dánsko se běžně používá jako přísada do tabáku, čajů, žvýkaček či jiných cukrovinek.

Ačkoli chutná úžasně (nebo to tak někomu může připadat) a některé alternativní medicíny považují lékořici za super-zdravou bylinu, má jeden velký problém.

Hlavní složka lékořice – kyselina glycyrrhiziová – která má za následek velice specifickou chuť lékořice, snižuje produkci testosteronu ...

... a toto snížení, i když je reverzibilní (vratné), není zrovna malé.

Negativní účinky kyseliny glycyrrhizové na testosteron byly poprvé objeveny díky studii, ve které vědci zkoumali účinky kyseliny glycyrrhizové na krysách a zjistili, že i velmi malé dávky této kyseliny byly schopné významným způsobem blokovat produkci testosteronu v Leidigových buňkách, prostřednictvím inhibice aktivity enzymu 17β-HSD, který je katalyzátorem produkce testosteronu.

O 11 let později byla provedena studie na lidských subjektech, ve které byl zkoumán vliv lékořice na produkci testosteronu. Zdravým mužům byla podávána dávka 7 g/den lékořice prostřednictvím komerčně dostupných bonbónů (obsahující 0,5 g kyseliny glycyrrhizové). Během čtyř dnů, kdy studie probíhala, se u zkoumaných mužů snížila hladina testosteronu v průměru ze 740 ng/dcl na 484 ng/dcl.

Jinými slovy, během konzumace lékořicových bonbónů se u těchto mužů snížila hladina testosteronu na polovinu z původního množství.

Pozitivní zpráva je, že se jejich hladina testosteronu vrátila do normálu již 4 dny skončení suplementace těmito bonbóny.

3. Polynenasycené mastné kyseliny (PUFA)

Většina olejů, používaná při vaření, jsou čisté rostlinné oleje neboli kapalně oleje získané z rostlinných zdrojů, které byly následně zpracovány různými způsoby.

Pro začátek - většina rostlinných olejů, určených pro vaření, jsou pěkné šmejdy, kvůli jejich nízkému kouřovému bodu (tzv. bodu přepáleni - pozn. autora) a často používaným, různým způsobů rafinace (bělení, deionizace atd.), které mohou v oleji zanechat stopy síranů.

A i když nejsou tyto rostlinné oleje používány pro vaření, jsou doslova pohromou pro Vaši produkci testosteronu.

Zde je velice dobře zpracovaná studie z roku 1997, která jasně demonstruje některé vlivy různých typů živin na mužský organismus, jako:

  • zvýšení celkového přijmu zdravých tuků, zvyšuje produkci testosteronu
  • zvýšený příjem nasycených mastných kyselin (SAFA), zvyšuje hladinu testosteronu
  • zvýšený příjem mononasycených mastných kyselin (MUFA), zvyšuji hladinu testosteronu
  • a zvýšený příjem polynasycených mastných kyselin (PUFA), snižuje hladinu testosteronu

Téměř všechny rostlinné oleje (s výjimkou kokosového, palmového, avokádového a olivového oleje) obsahují polynasycené mastné kyseliny (PUFA).

To, co dělá rostlinné oleje s vysokým obsahem polynenasycených mastných kyselin ještě horší, je fakt, že se mohou skládat také z obávané omega-6 mastné kyseliny.

A to z důvodu, že lidské tělo funguje lépe, je-li poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin někde mezi 1 : 1 a 1 : 2, což jsou poměry těchto kyselin v dobách paleolitu. V současné době se poměr omega-3 k omega-6 pohybuje okolo 1 : 16.

Pokud se poměr posouvá více směrem k omega-6 mastné kyselině, je lidský organismus náchylnější k oxidačnímu stresu, což může mít za následek vznik různých civilizačních chorob.

4. Máta, máta peprná, máta klasnatá

Existuje mnoho druhů máty – máta peprná, máta klasnatá a jejich hybridy. Jedno však mají společné – všechny mají negativní efekt na Vaši hladinu testosteronu.

Pro zjednodušení – zaměřme se na dva nejčastější typy máty, tedy mátu peprnou (Mentha piperita) a mátu klasnatou (Mentha spicata).

Oba tyto druhy se používají pro kulinářské a výrobní potravinářské účely, ale můžeme je také nalézt v drogistickém zboží jako mýdla, šampóny, balzámy na rty a zubní pasty. Většina bylinných čajů rovněž obsahuje extrakty či části těchto rostlin.

A i když je máta velice žádaná pro svou typickou chuť a nezaměnitelnou vůni, s jejími účinky na testosteron už to tak slavné není.

Před 12 lety byla provedena studie, ve které se zkoumaly účinky máty na hormonální aktivitu u samčích jedinců krys kmene Wistar.

Celkově bylo rozděleno 48 jedinců do těchto 4 skupin:

  • 1. skupině byla podávána pouze pitná voda
  • 2. skupině byl podáván čaj z obsahem 20g/l máty peprné
  • 3. skupině byl podáván čaj s obsahem 20g/l máty kadeřavé
  • 4. skupině byl podáván čaj s obsahem 40g/l máty kadeřavé

Výsledky této studie jsou velice zajímavé ve srovnání s referenční skupinou, které byla podávána pouze pitná voda.

U skupiny, které byl podáván čaj s mátou peprnou, došlo ke snížení testosteronu o 23 %. Nicméně u skupiny, které byl podáván čaj s mátou kadeřavou, došlo k celkovému snížení testosteronu o propastných 51 % - a to už rozhodně není malé číslo.

Bohužel zatím nebyly provedeny žádné studie, týkající se vlivu máty na testosteron u mužů. Byl však prokázán negativní vliv máty na testosteron u žen. Podobně jako v případě lněných semen, byl vliv máty peprné zkoumán v souvislosti s potlačením růstu ochlupení v oblasti obličeje u žen (hirsutismus). Zjistilo se, že máta má silně anti-androgenní účinky.

Jelikož pravděpodobně nejste žena, bojující s hirsutismem, ani krysa rodu Wistar, prozatím neexistuje opravdu relevantní studie, která by popsala negativní vliv máty na testosteron u mužů. Ale díky těmto studiím, se můžeme domnívat, že to s vlivem máty na testosteron u mužů bude naprosto stejné, jako u žen anebo krys rodu Wistar.

5. Alkohol

O účincích alkoholu na produkci testosteronu byl již na našem blogu napsán samostatný článek ZDE.

Proto bych jen v krátkosti připomenul negativní účinky alkoholu na produkci testosteronu. U lidí, kteří konzumují alkohol ve velkém množství, dochází k výraznému poklesu hladiny testosteronu.

Je prokázáno, že chroničtí alkoholici mají mnohem vyšší hladinu estrogenu a nižší hladinu testosteronu, než osoby, které alkohol nepijí, nebo si jen občas dají jednoho-dva panáky.

Takže pro shrnutí – alkohol má sice tendenci snižovat hladinu testosteronu a velké množství může působit jako jed, ale nemusíte mít zároveň strach, že jeden panák či 2 – 3 dcl vína z Vás hned udělají eunucha.

6. Sójové produkty

Existuje spousty rozporuplných názoru a témat ohledně konzumace sóji, a jedním z nich je také vliv těchto bobů na produkci testosteronu.

Vzhledem k vysokému obsahu fytoestrogenních isoflavonů (genistein, daidzein, glycitein) přítomných v sóji, se často říká, že sója může vyvolat v těle podobné účinky jako ženský pohlavní hormon – estrogen.

Kromě vysokého obsahu isoflavonů je sója považována za vysoce strumigenní látku, což znamená, že může narušit produkci hormonu štítné žlázy. Potlačená činnost štítné žlázy je považována za jednu z hlavních příčin nízké hladiny testosteronu u mužů.

Sečteno podtrženo: Sója je hotová katastrofa pro produkci testosteronu ve Vašem těle (alespoň dle studií).

7. Trans-tuky

Trans – tuky jsou běžným vedlejším produktem procesu, zvaný hydrogenace. Nebudu zde vysvětlovat proces hydrogenace, který se spíše hodí do nějakého impaktovaného časopisu, nicméně pro všechny normální, o svůj testosteron dbající jedince, je důležité jedno: Potraviny s vysokým podílem trans – tuků jsou většinou potraviny, obsahující ztužené či částečně ztužené rostlinné oleje:

  • průmyslové rostlinné oleje a pokrmové tuky určené pro smažení a pečení
  • margarín a ztužené rostlinné tuky
  • potraviny z fast-foodu
  • bramborové lupínky
  • vdolky a koblihy
  • sušenky, koláče, dorty a polevy

Ale proč jsou vlastně trans – tuky „špatné“ pro Vaše zdraví a produkci testosteronu?

Tak za prvé: Trans – tuky zvyšují riziko vzniku systémového zánětu, a také zvyšují riziko obezity. Nedávno publikovaná studie, zabývající se tímto tématem, dospěla k závěru, že každé zvýšení o 2 % kalorií z trans –tuků bylo spojeno s 23% nárůstem rizika kardiovaskulárního onemocnění.

A za druhé: Trans – tuky obsahují velké množství polynasycených mastných kyselin (PUFA), o jejichž negativním vlivu na testosteron jsem již psal o několik odstavců výše. Ty také snižují množství tzv. „dobrého“ HDL cholesterolu, který je klíčovým stavebním prvkem při syntéze testosteronu. Vysoký příjem trans – mastných kyselin je také spojen se sníženou tvorbou spermií u mužů.

Závěr:

Tak tady je máme – 7 největších potravinových zabijáků Vašeho testosteronu. Takže až příště půjdete do obchodu na nákup, těmto potravinám se raději vyhněte obloukem.

PS: A proč byste se vůbec měli zajímat o svou hladinu testosteronu? Přečtěte si náš článek o rizicích spojených s nízkou hladinou testosteronu ZDE a zjistěte 25 tipů, jak testosteron přirozeně zvýšit zde.


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog