4 Základní vitamíny a minerály pro vyšší testosteron!

Jste muž a cítite se slabší, unaveni a bojujete s nadváhou?

Je zde velká pravděpodobnost, že máte nedostatek těch správných vitamínů a minerálů.

Pro správnou hladinu testosteronu a celkově pro dobré fungování celého našeho organismu je nesmírně důležité mít dostatečný příjem vitamínů a minerálů. Hlavním Vaším cílem by mělo být získávat veškeré důležité mikroživiny z potravy a to především ze zeleniny a ovoce.

Pokud se Vám ale zdá, že máte problém získat veškeré vitamíny pouze z hrušky a špenátu, potom je dobrá volba sáhnout po vhodném doplňku stravy.

Zejména u minerálních látek je někdy velmi obtížné je získat pouze z běžné stravy.

A na které vitamíny a minerály se máte zaměřit, pokud je Vaším cílem vysoká hladina testosteronu? Pojďme si představit hlavní hráče....

Vitamín D

jedná se o jeden z nejdůležitějších vitamínů pro vyšší hladinu testosteronu. Jako důkaz můžeme najít hned několik vědeckých výzkumů, kde bylo prokázáno, že muži s vyšším obsahem vitamínů D v těle měli také vyšší hladinu testosteronu a naopak.

Vitamín D je často označován jako „slunečný vitamín“. Hlavním důvodem je, že většinu tohoto vitamínu získáváme prostřednictvím UV záření ze slunce.

Jedná se o vitamín rozpustný v tucích a podílí se na hodně důležitých funkcích v našem těle. Jeho důležitost je však často přehlížena a např. u nás v ČR je jeho doporučená denní dávka stanovena velmi nízko. Nežijeme u moře, slunce si můžeme naplno užít pouze pár měsíců v roce a i přesto je doporučená denní dávka u nás pouhých 200 I.U. (zkratka I.U. znamená „international units“ a odpovídá množství 5 µg – mikrogramů).

Dle několika vědeckých výzkumů je bezpečná dávka až 10 000 I.U na den a pro pravidelné užívání je obecně doporučovaný limit okolo 1000 – 2000 I.U.

A které jsou nejlepší zdroje vitamínu D?

Vitamín D je těžké získat pouze ze stravy, a proto je nejlepším a nejlevnějším zdrojem právě sluneční záření. Pro příjem 3000 I.U. tohoto vitamínu je potřeba alespoň po dobu 20–40 minut vystavit min 50 % svého těla slunečnímu záření. K tomu Vám stačí chodit v létě v kraťasech a tričku s krátkým rukávem.

V zimě či dlouhém období bez slunce je nejvhodnější vitamín D doplňovat výběrem vhodného doplňku stravy.

Vitamín D a testosteron

Pokud hledáte snadnou cestu jak si zvýšit svou hladinu testosteronu, určitě byste měli sáhnout po vitamínu D.

Níže jsou jasné důkazy proč.

  • Například tato studie zjistila, že při pravidelném užívání vitamínu D při denní dávce 3332 I.U., se u zdravých mužů hladina testosteronu zvýšila o více než 25 %, v porovnání se skupinou, která dostávala pouze placebo.

  • Dále bylo v této australské studii zjištěno, že u starších mužů má nízká hladina vitamínu D spojitost se sníženou hladinou volného testosteronu.

  • Tato studie nám ukazuje, že muži, kteří mají dostatek vitamínu D oplývají taky značně zvýšenou hladinu testosteronu v porovnání s těmi, kterým tento vitamín chybí.

Zdroj potravin: ryby, olej z tresčích jater, vejce a houby

Zinek

Tento minerál je často považovaný za testosteron booster.

A to právem.

Pokud máte v těle nedostatek zinku, jeho zvýšený příjem velmi pozitivně ovlivní hladinu testosteronu ve Vašem těle. Zinek především potlačuje tvorbu enzymu aromatázy, který v těle mění testosteron na estrogen. 

Další výhody zinku: zlepšuje pohyb spermií, snižuje riziko rakoviny prostaty, pomáhá s bojem proti akné, posiluje Váš imunitní systém.

Zinek je jedním z 24 základních prvků, nezbytných pro přežití každého člověka. Lidské tělo si zinek není schopno vytvářet samo a ani vytvářet zásoby. Takže je nezbytné zajistit dostatečné množství zinku z potravy nebo suplementací vhodným doplňkem stravy.

Zinek je zapojen do mnoha procesů v metabolismu buněk, řídí více než 100 enzymů, pomáhá při syntéze DNA a je úzce spjat se zdravým reprodukčním systémem.

Ale jak už samotný článek napovídá, zinek je také prvek, který má velký vliv na zvyšování přirozené hladiny testosteronu ve Vašem těle. A to tak, že snižuje aktivitu enzymu aromatázy, a tím zabraňuje přeměně testosteronu na estrogen.

Zde jsou ty nejdůležitější fakta, které o zinku potřebujete vědět:

  • snižuje aktivitu enzymu aromatázy, což je enzym odpovědný za přeměnu testosteronu na estrogen
  • přirozeně zvyšuje hladinu testosteronu u zdravých mužů, především pokud mají v tělě nedostatek tohoto minerálu

Pro udržení nejdůležitějších funkcí endokrinních systémů byste měli denně přijmout okolo 15 mg zinku. To znamená, že byste měli konzumovat velké množství ústřic a steaků, které jsou bohaté právě na tento minerál, a ještě navíc zajistit přísun zinku v jiných formách, jelikož zinek jako takový odchází z těla potem. Tudíž u sportovců je suplementace v podobě doplňku stravy téměř povinná.

Zde je něco z klinických výzkumů:

  • V této studii bylo podávánu 3 mg/kg síranu zinečnatého denně špičkovým wrestlerům po dobu 4 týdnů. Suplementace zinku v tomto množství stačila na to, aby u těchto jedinců významně zvýšila produkci testosteronu a hormonu štítné žlázy, jež oba výrazně poklesly u skupiny jedinců, které bylo podáváno placebo v důsledku fyzického vytížení.

  • V této studii byl podáván zinek ve formě síranu zinečnatého (3 mg/kg) skupině mužů, věnujících se zátěžové cyklistice. U skupiny mužů, kterým byl takto zinek podáván, výrazně stoupla hladina testosteronu oproti skupině, které bylo podáváno placebo.

  • V této studii bylo zjištěno, že nedostatek zinku zvyšuje aktivitu receptorů estrogenu o 57 %. To naznačuje, že zinek má klíčovou úlohu při inhibici enzymu aromatázy, a tím zabraňuje konverzi testosteronu na estrogen.

Zdroj potravin : 6 potravin bohatých na zinek pro podporu tvorby testoteronu

Selen

Další významný minerál pro Vaše tělo. Selen se vyskytuje v přírodě ve velmi malém množství, proto je většinou obtížné nalézt vhodné zdroje tohoto minerálu. 

Selen je znám díky svým antioxidačním vlastnostem a tím pomáhá chránit tělo před nejednou zákeřnou chorobou.

Ve spojení s vitamínem E a C pomáhá chránit buňky před oxidačním stresem a společně s jódem reguluje funkci štítné žlázy a metabolismu.

Mnoho studií potvrzuje pozitivní vliv optimální hladiny selenu v těle na zvýšení hladiny testosteronu a kvality spermií u mužů.

Nejlepším zdrojem selenu jsou bezkonkurenčně para ořechy (brazilian nuts).

Zdroj potravin: 5 jídel bohatých na selen pro zvýšení hladiny testosteronu

Hořčík

Hořčík řídí více než 300 tělesných funkcí spolu se stovkami enzymů. Většina lidí spojuje tento minerál se zdravými kostmi a správnou funkcí srdce. Tento minerál však umí mnohem více.

Hořčík je primárním elektrolytem téměř všech tělesných enzymů. Udržuje rovnováhu tekutin, dodává energii buňkám (ATP), aktivuje kreatin, zlepšuje kvalitu spánku, a také zvyšuje množství tzv. volného testosteronu.

Vliv hořčíku na přirozenou tvorbu testosteronu je ve své podstatě velice podobný, jako u zinku. Deficit obou těchto minerálu se projeví na výrazně nižší hladině testosteronu, ale pokud je jich dostatek, příliš vysoké dávky obou minerálů Váš testosteron nijak neovlivní. 

Výzkumy a mnoho studií poukazují na fakt, že téměř 70 % všech dospělých lidí denně přijme méně hořčíku, než je doporučená denní dávka (DDD) a z toho 19 % lidí nepřijme ani polovinu doporučené denní dávky tohoto minerálu.

Aby toho nebylo málo, hořčík se stejně jako zinek odpařuje z těla potem, takže pokud chodíte do posilovny, sportujete nebo žijete v teplém klimatu, je pro Vás nezbytné přijímat hořčík vhodným doplňkem stravy (obzvláště pokud jsou Vaše stravovací návyky založeny na typických západních jídlech).

Zde je něco z klinického výzkumu:

  • V této studii bylo zjištěno, že necelý jeden gram hořčíku denně, v kombinaci s intenzivním cvičením, zapříčinilo u zkoumaných jedinců, nárůst volného testosteronu o 24 %.

  • V této studii, které se zúčastnilo 400 starších mužů, zjistili vědci, že hladina hořčíku v séru přímo koresponduje s množstvím testosteronu u těchto zkoumaných osob.

Zdroj potravin: 5 potravin bohatých na hořčík pro zvýšení hladiny testosteronu.

Závěr

Máte dostatečný příjem výše uvedených vitamínů a minerálů? 

Pokud ne, tak zvyšte přísun doporučených jídel uvedených u každého z vitamínů a minerálu, nebo vyzkoušejte náš 100 % přírodní produkt PRIMULUS obsahující všechny uvedená látky z tohoto seznamu. PRIMULUS si můžete zakoupit kliknutím na odkaz zde.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog