4 přírodní adaptogeny snižující stres a hladinu kortizolu

Málo spánku, hodně práce, nezaplacené účty a hromada nevyřešených věcí.

Jsou Vám tyto situace povědomé?

Pokud ano, jste často ve stresu a tím pádem máte v těle zvýšenou hladinu kortizolu (stresového hormonu).

A to určitě nechcete.

Dlouhodobě zvýšený kortizol doslova ničí molekuly testosteronu.

Mužské pohlavní žlázy produkují enzym zvaný 11ßHSD-1. Ten má za úkol molekuly testosteronu před kortizolem chránit, pokud je ale hladina stresového hormonu zvýšena delší dobu, jedná se o velké množství, které již tento enzym nedokáže zvládnout.

Nízký testosteron způsobuje ještě větší únavu a horší soustředění. A začarovaný kruh je na světě.

Zvýšený kortizol může být i jedna z nejrychlejších cest, jak o svůj testosteron přijít.

Co s tím?

Několik tipů (rovnou 14) na snížení hladiny kortizolu jsme si již uvedli v tomto článku na blogu.

Dnes se podíváme na druhy bylin, kterým se říká adaptogeny a dle studií dokáží snížit hladinu kortizolu v těle a Váš stres.

Název „adaptogen“ vychází z účinnosti daných bylin přizpůsobit Vaše tělo na zvýšenou hladinu kortizolu a tím vrátit jeho hladinu do normálu. Pokud máte kortizol zvýšený, adaptogeny Vám ho pomohu snížit.

Pojďme si představit 4 silné a účinné přírodní adaptogeny, které seženete i u nás.

1) Klanopraška čínská (Schizandra chinensis)

Jedná se o dřevité liány s pravidelnými bělavými květy a červenými bobulovitými plody.

Tato rostlina pochází z východní Asie a jedná se o silný adaptogen.

V čínské medicíně se konzumují listy a plody této rostliny v podobě čaje. Většina studií však zkoumala pouze účinek plodů a více než stovka z nich potvrzuje jejich účinnost.

Pojďme si jich pár vyjmenovat.

  • Ruští vědci potvrdili silný účinek Schizandry na stresovou odezvu organismu při velmi intenzivním fyzickém tréninku. Plody Schizandry dokázali snížit hladinu kortizolu a vrátit ji do normální hladiny (studie, studie)
  • Tato studie na skupině atletů konzumujících extrakt z plodů Schizandry ihned po výkonu, ukazuje výrazné snížení hladiny kortizolu po tréninku s porovnáním s placebo skupinou. 
  • Tato studie zkoumala kombinaci známých adaptogenů (Schizandra, pravý ženšen, posed bílý, rozchodnice růžová). Tento mix bylin podávali různým druhům zvířat po dobu 10 dní. Po dokončení studie zjistili u placebo skupiny (bez podávání adaptogenů) o 200 % až 300 % vyšší hladinu kortizolu v porovnání se zvířaty krmenými mixem adaptogenů.

2. Gynostema pětilistá (Gynostemma)

Označovaná i jako pětilistý ženšen, nesmí na našem seznamu chybět.

Patři mezi nejsilnější adaptogeny a její účinnost potvrzuje hned několik studií.

Gynostema obsahuje přes 90 druhů saponinů, což je největší množství z přírodní říše. Pro srovnání pravý ženšen jich obsahuje „pouze“ okolo 30.

Mezi tyto saponiny patří nejen steroidní (ovlivňující náš hormonální systém), ale i další typy pozitivně působící na hladinu kortizolu v těle.

A co na tuto bylinku říkají vědecké studie?

  • V této studii bylo potvrzeno, že čaj z Gynostemi posílil imunitní systém.
  • V tomto výzkumu sloužícímu jako podklad jedné knihy, bylo seskupeno několik studií potvrzujících vysoké adaptogenní vlastnosti Gynostemy, kdy tato bylinka dokázala přivést lidské hormony zpět na jejich přirozenou hladinu. A to včetně kortizolu.

Jedden z nejlepších způsobů jak gynostemu užívat je formou čaje.

3. Ašvaganda (Indický ženšen)

Bylinka u nás již známa a neměl by jí přehlédnout žádný muž.

Jedná se o velmi silný adaptogen, který dle posledních studií má i vliv na zvýšení hladiny testosteronu.

Obsahuje mikroživiny, fytochemikálie, saponiny a dalších látky blahodárně působících na naše tělo.

Pojďme se podívat na pár studií o této bylince.

  • Silný efekt ašvagandy na snížení hladiny kortizolu potvrzuje tato slepá studie provedena na lidech.
  • V další studii byl zjištěn možný pozitivní efekt ašvagandy na stimulaci hormonu štítné žlázy. A to je dobrá zpráva. Nesprávně fungující štítná žláza má za následek zvýšení hladiny kortizolu na úkor testosteronu.
  • Tato zajímavá studie prokazuje efekt ašvagandy na zvýšený počet spermií díky snížení oxidačního stresu ve varlatech. Výsledkem studie byl také nárůst testosteronu až o 40 %.

Nejlepší využití je přípravou odvaru z usušeného kořene ašvagandy.

4. Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea)

Další velmi známa bylinka se silným adaptogením účinkem.

Roste převážně v arktické a subarktické oblasti po celé severní polokouli (Sibiř, Severní část Finska a Asie).

V minulosti rostlinu využívali ruští olympijští atleti a kosmonauti pro její silné účinky v boji proti stresu.

Podívejme se na nejnovější vědecké poznatky o této rostlině.

  • Tato rostlina obsahuje více než 140 živin (více zde). Některé jsou známé pro svůj pozitivní vliv na snížení hladiny kortizolu (alkaloidy, terpenoidy a různé saponiny) a jiné pro vliv na zvýšení testosteronu (apigenin a quercetin).
  • V této studii na 82 lidských subjektech užívajících Rozchodnici růžovou, bylo potvrzeno značné snížení únavy a stresu.
  • Tato studie potvrzuje efekt rozchodnice růžové na zlepšení kvality spánku u zdravých mužů.
  • Další studie potvrzující efekt rozchodnice růžové na snížení hladiny kortizolu u lidí.

Závěr

Pokud jste často ve stresu a hledáte rychlou cestu jak jej snížit (a zlepšit i Vaše zdraví), vyzkoušejte některou z uvedených bylin. Nejen, že Vám pomohou bojovat s vysokou hladinou kortizolu, ale mohou i ovlivnit produkci testosteronu.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog