3 pádné důvody, proč jíst pravidelně vejce

Máte rádi vajíčka na všechny způsoby?

A jíte je často?

Pokud ano, tak jste určitě alespoň jednou od známých slyšeli větu „Vajíčka zvyšují cholesterol“ a „Žloutky vyhazuj a jez jenom bílky kvůli cholesterolu“.

A možná jste těmto mýtům o vajíčkách uvěřili.

Mýtům? Ano, čtete správně.

Vejce a především žloutky patří dle posledních studií mezi jednu z nejzdravějších potravin vůbec. V dnešním článku si vše vysvětlíme a můžu Vám zaručit, že po přečtení se už nikdy na vajíčka nebudete dívat stejně.

Budete je totiž milovat a bez výčitek jíst i každý den.

1) Vajíčka nezvyšují cholesterol (právě naopak)

Začneme tím největším mýtem o vajíčkách vůbec.

„Vajíčka (žloutky) zvyšují cholesterol a tím i šanci na srdeční onemocnění“.

V jedné části tvrzení je pravda. Žloutky obsahují nasycené tuky zvyšujícího hladinu cholesterolu.

Jenže toho zdravého.

Vejce zvyšují hladin HDL cholesterolu (high density lipoprotein – lipoprotein s vysokou hustotou), který vrací přebytek tuku do jater a tím brání v jeho usazování v tepnách. HDL cholesterol je i nezbytný pro správné fungování našeho hormonálního systému.

A to není vše.

Vejce jsou zdrojem fosfolipidů, které vědci považují za potenciální zdroj bioaktivních lipidů pozitivně působících na zpracování cholesterolu a správné funkce HDL (studie).

Není to paradox?

Potravina považována za hlavního strůjce zvýšeného cholesterolu v krvi a tím vyšší šance na srdeční choroby zřejmě funguje opačně. Je docela možné, že za pár let (po publikování a zveřejnění většího počtu studií) Vám lékař na zvýšený cholesterol v krvi naordinuje pravidelný přísun vejcí.

Zdá se to těžko uvěřitelné?

Podívejme se na další důkazy.

V nedávné studii z října 2016 byla skupině krys podávána stejná dieta v podobě granulí, do které byl přidán ve stejném množství vaječný žloutek, tuk z bůčku a placebo v podobě slané vody (příjem žloutků odpovídal v přepočtu na člověka cca. 3-4 žloutky denně).

Studie trvala po dobu 6 týdnů.

Není překvapením, že hlodavci s přísunem tuku z bůčku skončili z vyšším procentem tuku okolo břicha a jater. Co ale vědce překvapilo, byl fakt, že krysy konzumující vaječné žloutky měly o 10 % méně břišního tuku než placebo skupina.

Studie výše naznačují že 3-4 vajíčka za den jsou prospěšné srdečnímu zdraví a mohou zabránit ukládání tuků v okolí břicha a jater.

A ukládání tuku v okolí jater je výchozí bod pro vývoj diabetu, onemocnění srdce a množství dalších důvodů pro předčasné úmrtí.

2) Vejce zvyšují vstřebávání vitamínů

Vajíčka obsahují kvalitní zdroj proteinu a jsou bohaté na vitamíny a minerály jako je selen, jód, cholin, vitamíny K2, A, E, D a B.

Dle nedávných studií vejce nejenom vitamíny obsahují, ale pomáhají i k jejich lepšímu vstřebávání.

Například vitamín E patřící mezi prospěšné antioxidanty se dá získat z potravin.

Horší je ale kvalita jeho zpracování v těle.

Pokud ale sníte tři míchaná vajíčka se salátem bohatým na vitamíny rozpustné v tucích (A, E) biokvalita těchto látek se zvýší a lépe se v těle vstřebají.

Tento fakt byl ve zmíněné studii potvrzen na 16 zdravých mužích, kteří po dobu 7 dní jedli kontrolovanou dietu založenou na salátu (rajčata, mrkev, špenát, římský salát, goji, řepkový olej) s žádným, jedním, nebo třemi vejci.

Výsledky všechny překvapily.

Při konzumaci 3 vajíček společně se salátem se zvýšilo vstřebávání vitamínu E a beta karotenu o 400 % – 700 %.

A to rozhodně není malé číslo.

Pokud tedy chcete z tak již zdravého salátu vytěžit maximum, nezapomeňte si k němu vždy udělat pár vajíček.

3) … a podporují tvorbu testosteronu

Jak už jsme zmínili v prvním bodě, vejce jsou bohaté na zdravý cholesterol a ten je základní složkou (trzv. prekurzorem) pro tvorbu testosteronu. Cholesterol je molekulárně velmi podobný právě testosteronu a v těle je na tento hormon přeměněn.

Dále vitamíny A, D, E, a K2 obsažené ve vejci zvyšují a regulují tvorbu testosteronu.

Cholin ve vejci pomáhá snížit tvorbu stresového kortizolu a vitamín B podporuje správné fungování endokrinního systému a mužského sexuálního zdraví.

Ne nadarmo často uvádíme vejce jako jednu z nejlepších potravin podporujících tvorbu testosteronu.

Závěr

Vejce jsou pro Vaše zdraví dobrá volba. Neříkáme, že jich máte jíst 20 denně, ale pokud se budete držet porce 2-3 vajíček, můžete je jíst bez problému i každý den.

A výhodou je, že se dají připravit na několik chutných způsobů.

Takže… dobrou chuť.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog